فرهنگ و هنر

گفتمان “مسجد جامعه پرداز” می تواند به عنوان سندی بالادستی برای حوزه‌های علمیه قرار گیرد

کا 118/قم حجت‌الاسلام و المسلمین ملکی گفت: می‌توان گفتمان و رویکرد نمایشگاه مسجد جامعه پرداز را تحت عنوان یک سند بالا دستی برای حوزه‌های علمیه قرار داد تا آن‌ها نیز در مسیر تربیت امام محله گام بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، قائم مقام حوزه‌های علمیه کشور، در جریان بازدید از سومین نمایشگاه مسجد جامعه پرداز، اظهار کرد: یکی از علایم پیشرفت یک جامعه همین است که از حالت ساده و سازش به حالت تشکیلاتی‌تر و عمیق‌تر برسد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه زمان اندکی برای فعالیت داریم، مطرح کرد: متاسفانه امروز سیل تهاجم فرهنگی تمام اعتقادات، باورها و… را با خود می‌برد.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: جامعه کنونی در حالی وارد فضای مجازی شده که زیرساخت‌های آن آماده نبوده و هیچ مدیریتی در این راستا نمی‌شود و متاسفانه سطح سواد رسانه‌ای مردم نیز بسیار پایین است.

وی با بیان این‌که در جامعه امروز “شایعات” بسیار افزایش یافته‌اند، عنوان کرد: جامعه شایعه‌پذیر ممکن است حق را به جای باطل بپذیرد و از آن پیروی کند.

ملکی اضافه کرد: می‌توان گفتمان و رویکرد نمایشگاه مسجد جامعه پرداز را تحت عنوان یک سند بالا دستی برای حوزه‌های علمیه قرار داد تا آن‌ها نیز در مسیر تربیت امام محله گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه نتایج این حرکت در سال‌های آینده قابل بهره‌برداری است، خاطرنشان کرد: در این مسیر باید استقامت داشت و سال‌ها پای کار ایستاد تا بتوانیم به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که اقدامات متعدد و خوبی را می‌توان در مساجد انجام داد، تصریح کرد: اگر مردم بدانند که در مساجد مشکلات‌شان حل شده و می‌توانند افراد قابل اعتمادی را در مسجد پیدا کنند، قطعا جذب مسجد خواهند شد.

وی با اشاره به این‌که باید برنامه‌های ۵ساله، ۱۰ساله و ۱۵ساله برای مساجد تدوین شود، یادآور شد: برای این مهم، لازم است امامان جماعت موفق، شناسایی و شرایطی مهیا شود که تجربیاتشان را به دیگران منتقل کنند.

ملکی با بیان این‌که دشمن به دنبال صحنه‌سازی برای تخریب روحانیت است، ابراز کرد: متاسفانه هوش مصنوعی و تکنولوژی پیشرفته درکنار کمبود سطح سواد رسانه‌ای جامعه موجب افزایش خطر تهدید دشمن شده است.

وی با اشاره به این‌که امامان مساجد باید به جایگاه اصلی خود بازگردانده شوند، بیان کرد: در حوزه احداث مساجد نیز باید رویکرد را تغییر داده و مساجد چند منظوره احداث کنیم.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های امام مسجد، مردمی بودن است، اظهار داشت: متاسفانه نسل جدید با مسجد گره نخورده و جمعیت مساجد کاهش یافته است.

وی با اشاره به این‌که اگر افراد در جوانی و نوجوانی به مسجد تشویق نشوند دیگر جذب آنها سخت می‌شود، عنوان کرد: باید مسیرهای حل مسائل و مشکلات جامعه در این نمایشگاه تبیین شود.

ملکی در پایان خاطرنشان کرد: باید هر شهر را به چندین منطقه تبدیل کرد و در هر منطقه یک مسجد را به عنوان شاخص و الگو معرفی کنیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا