فرهنگ و هنر

آسیب‌شناسی پیاده‌روی اربعین از نگاه نماینده ولی فقیه

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت توصیه کرد: زائران اربعین از اظهارنظر درباره مسائل کشور عراق بپرهیزند.

به گزارش کا 118 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب در نشست سراسری رؤسای کمیته‌های فرهنگی ستاد اربعین که به منظور هماهنگی برنامه‌ها و تبیین آخرین وضعیت و تحولات حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی اربعین برگزار شد، به مسائل داخل عراق و احتمال تاثیرگذاری آن روی مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: ما خواستار عراق متحد و مقتدر هستیم و زائران از اظهارنظر در باره مسائل این کشور بپرهیزند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ماندن بیش از زمان مورد نیاز در عراق را یکی از آسیب‌های اربعین برشمرد و تاکید کرد: باید جلوی آن گرفته شود، در این صورت عراقی‌ها احساس خواهند کرد به تعداد بیشتری از زائران امام حسین (ع) خدمت می‌کنند.

او همچنین توصیه کرد: نباید موکب‌ها را شخصی، خانوادگی، منطقه‌ای و شهری کرد و عموم زائران باید بتوانند از موکب‌ها (چادرهای محل اقامت و پذیرایی در اربعین) استفاده کنند.

نواب، لزوم توجه به اقامه نماز جماعت، قرائت و حفظ قرآن، برجسته کردن نام شهدا و زیارت به نیابت از شهدا را یادآور شد و بیان کرد: در سفر اربعین، خوب است خادم سایر زائران هم باشیم، عراق را خانه خود بدانیم و به نظافت عمومی توجه کنیم.

او همچنین خطاب به کمیته‌های فرهنگی گفت: افرادی که در حال خدمت‌رسانی به زائران در مرزها و دیگر نقاط هستند، بدانند اگر زمینه زیارت دیگران را فراهم کنند انگار که در صحن و سرای امام حسین (ع) هستند و ثواب بیشتری می‌برند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: اربعین امروز عملیات و جبهه‌ای است که به ستاد پشتیبانی، اتاق‌های فکر و برنامه‌ریزی، تامین امکانات، چگونه وارد شدن و چگونه بازگشتن برای بهره‌مندی بیشتر از این سفر معنوی نیاز دارد.

او، آسیب‌شناسی، رفع اشکال و شناسایی انحرافات را مهم دانست و مردم را به صبوری و توجه به اقشار خاکستری دعوت کرد و گفت: آن‌ها دعوت شده امام حسین (ع) هستند و با یک برخورد خوب جذب می‌شوند، این افراد بندگان خدا هستند، خدا به ظاهر افراد نگاه نمی‌کند، بلکه به باطن افراد می نگرد.  

نواب همچنین بر لزوم بهره‌گیری از آزموده‌های گذشته و سعی در فراگیری آن، وحدت، هماهنگی، هم‌افزایی و مراقبت در تلاش‌های تمام بخش‌ها تاکید کرد و افزود: همه کمیته‌ها باید در یک جهت حرکت کنند تا هم‌افزایی به توان بیشتر و تاثیرگذاری فراوان‌تر در بخش‌های علمی، فرهنگی و اجرایی منجر شود.

کمیته فرهنگی وآموزشی ستاد مرکزی اربعین که مسؤولیت آن با بعثه مقام معظم رهبری است دارای ۱۴ شورا و کارگروه تخصصی است و بیش از ۷۰ تشکل و نهاد و سازمان مردمی، دولتی و عمومی در آن عضویت و یا همکاری دارند و در همه استان‌ها، کمیته فرهنگی استانی زیر نظر ستادهای استانی اربعین تشکیل شده و فعال هستند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا