فرهنگ و هنر

آیندگان هم کمال‌الملک می‌خواهند!

محمدرضا قادری یکی از هنرمندان پیشکسوت در حوزه نقاشی دیواری محسوب می‌شود. این هنرمند که به تازگی دیداری با معاون آموزش مطالعات سیاسی وزیر امور خارجه داشته، درخواستی را مبنی بر ثبت نقاشی دیواری به عنوان هنر ـ رسانه مطرح کرده است.

به گزارش کا 118، نقاشی دیواری در کشور ما دارای پیشینه طولانی است که به ۳۰۰ سال قبل باز می‌گردد. علی‌رغم این پیشینه طولانی اما این هنر در کشور ما هیچگاه ثبت نشده و حالا محمدرضا قادری که به عنوان پیشکسوت این عرصه شناخته می‌شود، درخواستی را برای ثبت شدن نقاشی دیواری به عنوان هنر ـ رسانه و همچنین راه اندازی انجمن هنرمندان نقاشی دیواری مطرح کرده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

۴۲ سال است چهره شهدا را بر دیوارهای شهر نقاشی می کنم

تصاویر واقعه غدیر به دیوارهای شهر روح بخشید

آیندگان هم کمال‌الملک می‌خواهند!

او در گفت‌وگویی درباره این مسأله می‌گوید: «طبق تاریخچه ۳۰۰ سال گذشته، ما نقاشی دیواری داشتیم اما هیچگاه به عنوان یک هنر ثبت نشده است. نقاشی دیواری در کشور ما اصلا به عنوان هنر ثبت نشده است. به‌خاطر اینکه مسوولان اصلا اهمیت نمی‌دادند.»

قادری اعلام کرد: روز یکشنبه ـ ۲۳ مرداد ماه ـ من با محمد تقی حسینی، معاون آموزش مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه دیداری کردم. وقتی ایشان نمونه کارهای من را دیدند، ابراز تعجب کرده و اظهار کردند که با همکاری وزارت ارشاد هر کاری که برای ثبت این هنر ـ رسانه لازم باشد، انجام خواهند داد.»

این هنرمند ادامه می‌دهد: «امیدوارم که بتوانیم نقاشی دیواری را برای شورای عالی هنرمندان کشور جای بیندازیم و هنرمندان نقاشی دیواری بتوانند مدرک معادل دریافت کنند. ما از ایشان درخواست کردیم که اگر ممکن است با وزارت ارشاد صحبت شود تا بتوانیم درخواست کنیم نقاشی دیواری را جزو کارهای رسانه ای محسوب کنند.»

قادری اضافه می‌کند: «ما تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجله‌ها را داریم که رسانه محسوب می‌شوند. من فکر می‌کنم که نقاشی دیواری نیز خودش یک رسانه محسوب می‌شود. شاید رادیو را تعداد کمی دنبال کنند یا به آن گوش بسپارند ولی نقاشی دیواری را در روز، میلیون‌ها نفر در سطح شهر مشاهده می‌کنند؛ بنابراین نقاشی دیواری نیز خودش یک رسانه محسوب می‌شود. ما حتی پیشنهاد کردیم که انجمنی به اسم نقاشی دیواری راه‌اندازی شود که هنرمندان این کار بتوانند در آن مشارکت داشته باشند.»

او درباره چشم‌انداز چنین طرحی اظهار می‌کند: «از دوران ریاست جمهوری آقای روحانی من پیگیر این مسأله هستم ولی آقای رییسی که منصوب شدند، پیگیری‌مان سخت‌تر شده است. من حتی با صداوسیما نیز در زمینه آموزش نقاشی دیواری صحبت کردم چون باید در آینده‌ها کمال الملک‌های دیگری نیز داشته باشیم. آیندگان ما نیز نیاز به کمال‌الملک‌ها دارند.»

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا