فرهنگ و هنر

اطلس باستان‌شناسی سواحل خلیج‌فارس تهیه می‌شود/ آغاز کاوش‌ها در جزیره حریره از آذرماه

به گزارش کا 118از میراث آریا، مصیب امیری گفت: بنیان جزیره حریره (کیش) به دوره ایلخانی بازمی‌گردد و تا دوره تیموری به عنوان بندرگاه، نقش فعالی داشته است و با کشورهای مختلف از جمله چین و آفریقا تبادلات اقتصادی و تجاری داشته است. در جزیره کیش چندین فصل حفاری انجام شده و مساحت فعلی جزیره حریره بالغ بر ۱۲۰ هکتار است.

وی افزود: آثاری که در چندین فصل کاوش بدست آمده شامل خانه اعیانی، بقایای حمام و مسجد جامع است که این مسجد هزار و ۲۰۰ مترمربع مساحت داشته که نشان از آبادانی شهر حریره می‌دهد و بیشتر بقایای این مسجد ایلخانی  که از دل خاک بیرون آمده است قابل بازدید است.

امیری تصریح کرد: جزیره حریره در گذشته نقش بندرگاه و تجاری داشته است. قبل از این جزیره، بندر سیراف از دوره ساسانی تا سلجوقی این نقش را ایفا می‌کرده و آباد بوده است. بعد از شهر حریره هم، جزیره هرمز به ویژه در دوره صفویه کارکرد بندر تجاری را داشته است. بندر سیراف و جزیر هرمز کارکرد اولیه خود را نتوانستند حفظ کنند، اما امروز جزیره حریره (کیش) همچنان نقش تجاری و بازرگانی خود را با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعی دارد.

وی افزود: در جلسه‌ای که چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با مدیرعامل منطقه آزاد کیش و معاون گردشگری کیش داشتم، درباره از سرگیری کاوش‌ها و حفاری‌ها در شهر حریره که بیشتر بر روی مسیر دسترسی‌ها و شبکه معابر متمرکز است، گفت‌وگو کردم تا بازدیدکنندگان زمانی‌که وارد شهر حریره می‌شوند، بتوانند کالبد معماری و شهرسازی را بیشتر درک کنند.

امیری ادامه داد: همچنین قرار است حفاری‌های ناتمام مسجد ایلخانی تکمیل شود و سعی می‌کنیم با کسب اطلاعات تاریخی بیشتر در برنامه میان مدت، بتوانیم ساختار معماری شهر را برای بازدیدکنندگان بیشتر، معرفی و فرصت جدیدی را برای گردشگری ایجاد کنیم. با توجه با اینکه ۶ ماه از سال، حفاری خواهیم داشت، گردشگران می‌توانند با بازدید از شهر حریره، این کاوش‌ها را ببینند.

اطلس باستان‌شناسی سواحل خلیج‌فارس تهیه می‌شود/ آغاز کاوش‌ها در جزیره حریره از آذرماه

مطالعات مردم‌شناسی جزیره حریره

امیری اظهار کرد: در حال حاضر مسیر بازدیدها، تابلوهای معرفی و نورپردازی در حریره به خوبی اجرا شده است. موزه ای نیز در این شهر وجود دارد که امکان توسعه آن وجود دارد. همچنین قصد داریم مطالعات مردم‌شناسی جزیره را با توجه به بخش‌های بومی آن انجام دهیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با توجه به زیرساخت‌های خوبی که در کیش وجود دارد، قصد داریم گردهمایی سالانه باستان‌شناسی را در این جزیره برگزار کنیم. همچنین با توجه به ظرفیت خوبی که پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حوزه آموزش دارد در صورت تمایل مدیران منطقه آزاد کیش می‌توانیم دوره‌های آموزشی برای هنرمندان هنرهای سنتی جزیره، راهنمایان گردشگری و هتلداران برگزار کنیم و گواهینامه برای آنها صادر کنیم.

وی ادامه داد: در سفر دو روزه خود به کیش از جزیره هندورابی و بافت سنتی بومیان جزیره کیش و اقامتگاه‌های بوم‌گردی این بافت بازدید کردم. این بافت از نظر مردم‌شناسی قابل بررسی است و قابلیت افزایش تعداد بوم‌گردی‌ها در این منطقه وجود دارد.

امیری با بیان اینکه مساحت جزیره هندورابی ۲۰ کیلومتر است، تصریح کرد: جمعیت افراد ساکن در این جزیره ۱۲۰ نفر است و شغل مردم آن ماهیگیری است. تاکنون در این جزیره مطالعات باستان‌شناسی انجام نشده و قرار است مطالعات باستان‌شناسی در راستای تهیه اطلس باستان‌َشناسی سواحل خلیج‌فارس از جزیره کیش و هندورابی شروع شود.

وی اضافه کرد: هزینه مطالعات در جزیره هندورابی با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و هزینه حفاری‌ها با منطقه آزاد کیش است. همچنین این جزیره ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد. پیش‌نویس تمامی موارد مطرح شده با مدیرعامل منطقه آزاد کیش تهیه و آماده شده است و به‌زودی در قالب تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا