فرهنگ و هنر

بدرقه باشکوه لاله‌های شیراز که در حرم روییدند

در میان اهالی شیراز، بودند بسیاری از کسانی که یک چشم اشک بودند و چشم دیگر خون؛ یکی ضجه می‌زد و دیگری بر سینه خود می‌کوبید.

هفتم آبان ۱۴۰۱ در شیراز، دریای خروشانی از مشت‌های گره کرده علیه مسببان ترور و عاملان شهادت زائران و خادمان حرم شاهچراغ (ع) به حرکت درآمد؛ دریایی لبریز از خشم و خروش که مسیری جز رفتن و متوقف نشدن نمی‌شناختند و فریاد هیهات من الذله سر می دانند.

اینجا شیراز است؛ شهر شهامت و دلاوری؛ دیار مردمان فارس که در دوران دفاع مقدس ۱۵ هزار شهید گلگون کفن تقدیم این سرزمین کرده‌اند و رشادت و ایثار را همسایگی کرده‌اند.

امروز هم قلب این شهر مالامال از درد است؛ درد از دست دادن شهیدانی که در غروبی پاییزی چهارشنبه چهارم آبان‌ماه در حرم شاهچراغ(ع) جان باختند. غروبی غم‌انگیز که با حمله فردی مسلح به زائران و خادمان این حرم و به رگبار بستن افراد بیگناه رقم خورد و در نهایت ۱۳ شهید و ۳۰ مجروح و مصدوم از زائران و خادمان را در پی داشت.

امروز مردم شیراز از ساعتی قبل در مسیرهای تعیین شده برای وداع با پیکر این شهدا حاضر شدند. مردم شیراز همه آمدند تا با قلب‌هایی آکنده از اندوه شهدای حرم شاهچراغ را بدرقه کنند.

تشییع پیکر پاک این شهیدان از میدان امام حسین(ع) آغاز شد و تا حرم مطهر شاهچراغ ادامه داشت. در شعارهای مردم آنچه بیش از هرچیزی جلب توجه می‌کرد، تأکید آنها بر لزوم حفظ یکپارچگی کشور و وحدت بود.

مردم شیراز همچنین در این آئین انزجار و نفرت خود را از استکبار جهانی و بانیان این حادثه اعلام کردند و از مسئولان خواستند که پاسخی قاطع به مسببان شهادت مردم بیگناه در این حرم بدهند و با برهم زنندگان امنیت مردم برخورد کنند.

آنها به سکوت جوامع بین‌المللی در خصوص این اتفاق ناجوانمردانه اعتراض کردند و خواستار انتقام خون به ناحق ریخته شده شهیدان این حادثه شدند؛ شهیدانی که باری دیگر برای برگزاری مراسم وداع با مردم به حرم مطهر شاهچراغ (ع) مشرف شدند.

بدرقه باشکوه لاله‌های شیراز که در حرم روییدند

یکی از نکات جالب این مراسم حضور گسترده اقوام و قومیت‌های مختلف بود. مردمان غیور ترک، کرد و لر نیز با به دست داشتن برای آخرین دیدار با این شهدا در این آئین حضور یافتند. حضور پرشکوه مردم از قومیت‌های گوناگون در این مراسم نشان داد که عشق به شهدا و وطن حد و مرز نمی‌شناسد.

چنین بدرقه باشکوهی از مردم‌ شیراز را چند سال قبل در تشییع سردار اسکندری شهید مدافع حرم بی سر شاهد بودیم و امروز هم در میان جمعیت، پیر و جوان، زن و مرد و کودکان و نوجوانانی حضور داشتند؛ مردمی که بر دل خود اندوه بزرگی  و با حضورشان در آیین تشییع، این جنایت تروریستی را محکوم کردند.

امروز مردم شیراز آمدند تا به خانواده شهدای حرم شاهچراغ بگویند که ما شریک غم شما هستیم. 
امروز مردم شیراز آمدند تا به آرتین سرایداران کودک شیرازی که پدر، مادر و برادرش را در حادثه تروریستی از دست داده، تسلیت بگویند. 
امروز پدر و مادرها با فرزندان خردسال خود آمده بودند تا بگویند در غم کودکان شهید حرم با والدین آنها شریک هستند.

یکی از حاضران در این مراسم معتقد بود کسانی که در مملکت آشوب می‌کنند از ما نیستند؛ ما اعتراض را می‌پذیریم اما آشوب را نمی‌پذیریم چراکه به دلیل همین آشوب‌ها داعشی‌ها توانستند این حادثه را رقم بزنند. او در ادامه اعلام کرد که مردم قاطعانه پشت نیروی انتظامی، سپاه و بسیج برای انتقام از دشمنان و ایجاد امنیت در کشور هستیم.

زن میانسالی نیز در پیامی به اغتشاشگران گفت: با این حادثه که در حرم شاهچراغ (ع) اتفاق افتاد حجت بر اغتشاشگران تمام شد. اگر اغتشاشگران منصفانه بیندیشند به این‌ نتیجه خواهند رسید که ایجاد اغتشاش موجب از بین رفتن امنیت شده است. 

او ادامه داد: ما امنیت کشور را می‌خواهیم و نباید فریب دشمنان نظام و کشور را بخوریم‌. امیدواریم با عوامل این حادثه و اغتشاشگران برخورد قاطعی شود

قرار است پس از بدرقه مردم شیراز، این شهدا بعدازظهر شنبه به مشهد مقدس مشرف و توسط زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی تشییع شوند.
پس از آن پیکرهای مطهر شهدا به زادگاهشان بر می‌گردد و طی روزهای آینده پیکر ۶تن از آنها در حرم مطهر شاهچراغ (ع) به خاک سپرده می شود. جزئیات بیشتر درباره خاکسپاری این شهدا را اینجا بخوانید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا