فرهنگ و هنر

تقویت ضرب‌آهنگ عزت و اتحاد؛ ثمره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی

به گزارش کا 118، پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی شامگاه پنجشنبه به کارخود پایان دارد که فارغ از جاذبه‌های شنیدار و دیداری اجرای اقوام در چهارشب جشنواره ، همه آثار از یک فصل و مقام موسیقیایی مشترک استفاده کردند که آن هم مقام و نت “وحدت و اتحاد” بود .

به عقیده کارشناسان، آنچه جشنواره پانزدهم موسیقی نواحی ایران را از دوره‌های گذشته متمایز کرد، همگرایی مشهود بین اقوام مختلف ایرانی و یکدلی مشهود بین هنرمندان بود.

هنرمندان حاضر در این جشنواره بار دیگر ثابت کردند که هنرمند و هنرور هرگز از ملت جدا نیست و گفتمان بی‌اساس و بی‌منطق عده‌ای انگشت شمار برای دسیسه‌چینی و آسیب به عظمت جمهوری اسلامی ایران راه به جایی نخواهد برد.

اجراهایی با مضمون مدح و ثنای پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) و همچنین ملودی‌های اصیل موسیقی عرفانی از جمله پرتکرارترین اجراها در جشنواره پانزدهم بود که توسط گروه‌های موسیقیایی استان‌های شیعه و سنی‌نشین و قومیت‌های مختلف روی سن رفت تا ثابت کند که ایرانی در هرکجای سرزمین گسترده پارس که باشد قلب و جانش برای پرچم و سرود کشورش می‌تپد.

هنرمندان ۲۹ گروه موسیقی نواحی ایران در این جشنواره تلاش کردند بدون برتری‌طلبی یک فرهنگ موسیقایی بر دیگری به اشتراکات موسیقی ایران کهن بپردازند و از چیدمان این رنگین کمان فرهنگی برای نشان دادن وحدت بزرگ اسلامی استفاده کنند.

تقویت ضرب‌آهنگ عزت و اتحاد؛ ثمره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی

جشنواره پانزدهم نواحی در گرگان بار دیگر ثابت کرد که موسیقی بازتابی حقیقی از عشق اقوام و ساکنان نواحی مختلف ایران بزرگ به وطن و جان‌سپاری برای سرود و پرچم است .

 موسیقی بخش سترگی از فرهنگ و تاریخ ایران زمین است که قابلیت تبدیل شدن به تریبونی برای تفسیر و حل مسایل عمیق جامعه را داشته و در اعصار مختلف دیار پارس را در مقابل هجوم دشمنان به سلامت داشته است .

فاطمه احمدی یکی از تماشاگران شب پایانی این جشنواره به خبرنگار کا 118گفت : برگزاری این جشنواره در برهه حساس کنونی تصمیم بزرگ و قابل تقدیر است و این رخداد فرهنگی به سمبل وحدت بین اقوام و مذاهب کشور تبدیل خواهد شد .

وی گفت: هر چند این جشنواره موجب آشنایی بیشتر مردم و هنردوستان با ظرفیت موسیقی نواحی ایران شد و زمینه اعتلای بیش از پیش هنر اصیل موسیقی ایرانی را فراهم کرد اما بازخورد فرهنگی و اجتماعی این جشنواره رساتر و بلیغ‌تر از مباحث فنی و تخصصی این رخداد بود.

سبحان کیاسری یکی دیگر از حاضرین در این رویداد هم به خبرنگار کا 118گفت : در حالی که دشمنان کشور تلاش می‌کنند با بسیج ظرفیت‌های رسانه ای خود زمینه واگرایی اقوام ایرانی را پایه‌گذاری کنند، برگزاری این جشنواره نشان داد که دشمن راه به جایی نخواهد برد.

وی گفت : جشنواره موسیقی نواحی در چند سال اخیر تاثیر زیادی در جذب مخاطبان و به ویژه جوانان به موسیقی نواحی ایران داشته و باعث شده که جوانانی که به سمت موسیقی پاپ رفته بودند به سمت گنجینه موسیقی ایرانی برگردند.

تقویت ضرب‌آهنگ عزت و اتحاد؛ ثمره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی

سرپرست گروه موسیقی تالش در حاشیه این جشنواره به خبرنگار کا 118گفت : سرزمین بی پایان هنر موسیقی ، دشتی مملو از نسیم اتحاد ، وحدت و یگپارچگی است که هیچ اهریمنی توان شیطنت افروزی در آن ندارد.

آرمان فریدی هفت‌خوانی افزود : هنر موسیقی چشمه‌سار زلالی است که صلح و مهربانی از آن تراوش می‌کند و موسیقی سمبل نیکی و مهربانی بدون توجه به اختلافات قومی ، مذهبی و زبان است.

وی ادامه داد : اتحاد، پیوستگی و ناشی از موسیقی ناگسیختنی است و پایداری زنجیره اقوام و طوایف ایران با هنر موسیقی تقویت می‌شود.

سرپرست گروه موسیقی کردستان هم به خبرنگار کا 118گفت : هنر موسیقی زمینه ارتقای شادی و نشاط جامعه را فراهم می‌آورد و در جامعه شاد و مسرور کسی بدنبال کینه توزی و تفرقه‌افکنی نیست.

منصور مرادی ادامه داد : در شرایط اخیر دشمنان ایران تلاش می‌کنند با هر حربه‌ای به کشور آسیب بزنند و برای ایجاد شکاف بین اقوام و مذاهب برنامه‌ریزی کرده‌اند که حضور اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم در این جشنواره نشانه وحدت و همدلی و انسجام و اتحاد ملت ایران است.

سرپرست گروه موسیقی دف‌نوازان کردستان افزود : این رخداد فرهنگی یک فرصت کم نظیر است تا بار دیگر یکدلی و همدلی اقوام ایرانی در حمایت و پاسداری از جمهوری اسلامی ایران به منصه ظهور برسد.

حمید سائل سرپرست گروه موسیقی اخوان افغانستان هم به خبرنگار کا 118گفت: هنر موسیقی به ویژه موسیقی اقوام و نواحی زمینه‌ساز تقویت دوستی و رفاقت‌ بین هنرمندان و مخاطبان اقوام می‌شود و این هنر مهم‌ترین ابزار اتحاد و یکپارچگی اقوام محسوب می‌شود.

تقویت ضرب‌آهنگ عزت و اتحاد؛ ثمره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی

سرپرست گروه موسیقی لرستان هم به خبرنگار کا 118گفت: شاید در چهار شب فرصت کافی برای اشتراک مساعی و هم‌اندیشی هنرمندان وجود نداشته نباشد اما موقعیت مناسبی برای همگرایی و وحدت بین اقوام ایجاد شد.

علیرضا سپهوند با اشاره به اجراهای مختلف این جشنواره گفت : هر هنرمندی با زبان و لهجه خود غریو اتحاد را فریاد زد و با صدای رسا رای به یگپارچگی میهن داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شامگاه پنجشنبه در چهارمین شب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در تالار فخرالدین اسعد گرگان اظهار داشت: انقلاب ما انقلاب فرهنگی است، فرهنگ و هنر متعالی برخواسته از روحیه انقلابی و دینی امروز کشور ما را به یک کشور برجسته تبدیل کرده است.

 محمدمهدی اسماعیلی افزود : بیش از ۴۳ سال در عرصه های مختلف فرهنگی یک دوره جدید از شکوفایی را در میهن عزیزمان تجربه کردیم و فرهنگ و هنر متعالی برخاسته از روحیه انقلابی دینی کشور ما را به کشوری برجسته و نمونه در منطقه تبدیل کرده است. 

وی افزود: دشمنان و بدخواهان نمی توانند این شکوفایی و رونق را در کشور ببینند و با پاشیدن بذر ناامیدی در میان مردم به دنبال شکاف و واگرایی در جامعه ایرانی هستند.

تقویت ضرب‌آهنگ عزت و اتحاد؛ ثمره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی

اسماعیلی ادامه داد: دشمن، خواب های شومی برای ملت ایران دیده و نهایت تلاش خود را انجام می دهد تا صفوف منسجم ملت را دچار اخلال کند زیرا تحمل تماشای شادی های مردم ایران را ندارند بر همین اساس با همه مزدورانشان تلاش می کنند خواب های پریشان خود را در مورد مردم ایران تحقق بخشند اما به یاری خداوند در هر فتنه با شکست مفتضحانه ای مواجه می شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مردم ایران  اتحاد و انسجام  ملی را به آسانی به دست نیاورده‌اند که این وحدت در مقابل تروریسم رسانه‌ای شبکه‌های صهیونیستی و غربی از هم گسیخته شود.

وی گفت: در این روزها که مدافعان امنیت در راه پاسداری از کشور به مقام رفیع شهادت نائل می شوند اطمینان داریم که مسیر متعالی و رشد سرزمین مان بدون وقفه ادامه پیدا خواهد کرد و به قله تمدن نوین اسلامی خواهد رسید.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از عصر یکشنبه در گرگان آغاز شد و شب گذشته به پایان رسید.

تماشاگران محو هنرنمایی آوای در حال فراموشی «خنیاگران کتول»

پیوند دیرینه کردستان با شعر و موسیقی

موسیقی نواحی مازندران؛ پیوند طبیعت با تاریخ و هنر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا