فرهنگ و هنر

«تله موش» آگاتا کریستی به برادوی می‌رود

به گزارش خبرنگار سینمایی کا 118، این نمایش که تاکنون بیش از ۲۸ هزار اجرا روی صحنه برده توانسته رکورد طولانی‌ترین مدت‌زمان اجرای هنرهای نمایشی در جهان را به نام خود ثبت کند.

تله موش موفق‌ترین نمایشنامه آگاتا کریستی است. این نمایشنامه از زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ در لندن به روی صحنه تئاتر امباسادورز رفت همواره و بدون وقفه در تئاتر وست‌اند لندن بر روی صحنه بوده است. در تاریخ هنرهای نمایشی طولانی‌ترین زمان بر روی صحنه بودن متعلق به این نمایشنامه‌ است که به یکی از جاذبه‌های توریستی لندن تبدیل شده است.

تله موش برای نخستین بار در برادوی در سال ۲۰۲۳ نمایش داده خواهد شد.

تله موش را آگاتا کریستی در ابتدا به صورت یک نمایشنامه ۲۰ دقیقه‌ای بنام سه موش کور را به سفارش ملکه برای رادیو نوشت ولی بعداً وقتی نسخه جدیدی از آن را با همان پیرنگ برای بردن به روی صحنه تئاتر آماده می‌کرد، هم‌زمان یک داستان کوتاه نیز از روی آن نوشت. کریستی‌ امید فراوانی به موفقیت اجرای تئاتری تله موش داشت و به همین دلیل و بخاطر اینکه ماجراهای آخر نمایش لو نرود از انتشار داستان کوتاه آن در بریتانیا ممانعت بعمل می‌آورد.

به نوشته هالیوود ریپورتر، آدام اشپیگل و کوین مک‌کولوم تهیه‌کننده‌های تله موش در بیانیه‌ای در روز جمعه به مناسبت هفتادمین سالگرد این نمایش از اجرای محدود آن در سال ۲۰۲۳ در برادوی خبر دادند.

بازیگران نیویورکی تله موش به همراه مکان و تاریخ اجرای آن در آینده معرفی می‌شوند.

در سال ۲۰۱۲ و به مناسبت شصتمین سالگرد نمایش تله موش، گاردین گزارش داد که بیش از ۴۰۰ بازیگر از زمان آغاز اجرای آن در این نمایش ظاهر شده‌اند.

تله موش نمایشنامه‌ای است دو پرده‌ای که ماجراهای آن در یک مهمانخانه و در یک روز برفی زمستان اتفاق می‌افتند. ساختمان این مهمانخانه که قبلاً یک عمارت بزرگ اربابی بوده‌است که به تازگی زوج جوانی به نام مالی (Mollie) و گیلز رالستون (Giles Ralston) آن را خریده و به مهمانخانه تبدیل کرده‌اند. خود این زوج مدیریت این مهمانخانه را به عهده دارند.

گروهی از افراد به خاطر کولاک در مهمان خانه گیر می افتند، در حالی که یکی از این افراد، قاتلی بی رحم است. این قاتل ممکن است هر کسی باشد: زوجی تازه ازدواج کرده که مهمان خانه را اداره می کنند و تردیدهای شکل گرفته در ذهنشان، ازدواجشان را تا آستانه نابودی پیش می برد، زنی مجرد با پیشینه ای اسرارآمیز، معماری که به نظر می رسد بهتر بود آشپزی را به عنوان پیشه ی اصلی خود انتخاب می کردف یک سرگرد بازنشسته ارتش، مردی عجیب و کوچک که ادعا می کند برف باعث واژگون شدن ماشینش شده و حقوقدانی که با حرف ها و کارهایش، شرایط را برای همه سخت تر و غیرقابل تحمل تر می کند.

با پیشروی داستان، یک افسر پلیس نیز به این جمع اضافه می شود. اما شرایط از این هم پیچیده تر می و افسر پلیس مجبور می شود گذشته تمام یافراد حاضر در مهمان خانه را واکاوی کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا