فرهنگ و هنر

خبرهایی که در سینما و تئاتر مخابره شد

نقد و بررسی «آن بالا کنار جاده»، نمایش «چشم‌های تیله‌ای» در تئاتر شهرزاد، معرفی متون راه یافته به جشنواره تئاتر مقاومت و یک جلسه با حضور مدیران سالن‌ها در وزارت ارشاد و… از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

به گزارش کا 118 به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، هجدهمین پاتوق فیلم کوتاه با عنوان یکشنبه‌های کوتاه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با اکران و نقد فیلم «آن بالا کنار جاده» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده و با حضور محمدتقی فهیم منتقد و کارشناس سینما در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه روز یکشنبه ۱۳ شهریورماه برگزار شد.
در این نشست مرجان اشرفی زاده نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به فرایند ایده تا تولید فیلم کوتاه «آن بالا کنار جاده» گفت: این فیلم خرداد سال ۱۳۸۰ ساخته شد، چهارمین و یا پنجمین فیلم کوتاه من بود، من دانش‌آموخته انجمن سینمای جوانان بودم و اساتید فیلم کوتاه به‌صورت تخصصی تدریس نمی‌کردند بنابراین به‌صورت کاملاً تجربی به تولید فیلم رسیدیم. شرایط برای ساخت و تولید آن زمان بسیار سخت بود، زمانی که من آماده ساخت بودم سال قبل فیلم بائو را ساخته بودن که به فیلم من نزدیک بود اما برای من این اصلاً مهم نبود چون هر فیلمی حرف خود را دارد می‌زند. فیلم در اندازه خودش دیده شد و جایزه هم گرفت.

این کارگردان سینما با اشاره به زمان تولید فیلم در دوران انتقال نگاتیو به دیجیتال نیز افزود: خوشحالم که توانستم این فیلم را به‌صورت ۳۵ میلی‌متری بسازم درحالی‌که تولید فیلم به‌صورت دیجیتال بسیار ساده‌تر است اما ما با ۲۰ حلقه نگاتیو طوری کار می‌کردیم که ۱۹ حلقه آن از جنس بی‌کیفیت بود و تنها با یک حلقه نگاتیو باکیفیتی که در اختیار داشتیم فیلم را می‌ساختیم و همه این‌ها تجربیاتی بود که من استفاده کردم و لذت بردم.
کارگردان فیلم سینمایی آبجی همچنین در خصوص موضوع و محتوای فیلم نیز گفت: واقعیت این است که ذهنیتی وجود داشت که این فیلم بدون منطق به پایان نزدیک شود از طرفی قصه فیلم مملو از تأثیر متافیزیک بر فیزیک که روایت یک عشق مادری است که در ذهن من به‌عنوان کارگردان وجود داشت که توانایی غلبه بر فیزیک را دارد. آن سال‌ها چون از این طیف قصه‌ها بسیار ساخته‌شده بود این نکات دیده نشد.

در ادامه محمدتقی فهیم منتقد سینما نیز با اشاره وضعیت فعلی فیلم کوتاه در کشور نیز اظهار کرد: متأسفانه فیلم‌سازان فیلم کوتاه بعد از یادگیری فیلم‌سازی دیگر حاضر به ادامه دادن تولید فیلم کوتاه نیستند و به تولید فیلم بلند روی می‌آورند می‌روند. به‌عنوان نمونه در همین موضوع همجنسگرایی تا چند سال گذشته اصلاً مطرح نبود اما الآن ما شاهد هستیم در خصوص همجنسگرایی فیلم‌های کوتاه در حال ساخته‌شدن هستند و این به دلیل آنکه در این حوزه دغدغه وجود ندارد سریعاً محتوای آثار به سمت غرب گرایش پیدا می‌کنند درحالی‌که میزان بسیار زیادی فیلم‌ساز دغدغمند در کشور وجود دارد و آدم حسرت می‌خورد که چرا از این ظرفیت‌ها استفاده بهتری نمی‌شود.
در ابتدای این نشست فیلم کوتاه «آن بالا کنار جاده» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده برای حاضرین پخش شد.
نشست‌های تخصصی فیلم کوتاه با عنوان «یکشنبه‌های کوتاه» به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح هر هفته روزهای یکشنبه ساعت ۱۷:۳۰ در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار و ورود برای مخاطبان و علاقه‌مندان فیلم کوتاه آزاد و رایگان است.

نمایش «چشم‌های تیله‌ای» در پردیس تئاتر شهرزاد  
نمایش «چشم‌های تیله‌ای» به نویسندگی و کارگردانی امیر شفیعی و تهیه‌کنندگی وحید مینا از ۱۶ شهریور تا ۱۸ مهر ساعت ۱۹ در سالن ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود. 

«چشم های تیله‌ای» با بازی سپیده کردیان به صورت مونولوگ اجرا می شود و در توضیحاتش آمده است: «کدوم ما وقتی اون نور رو دیدیم و گریه کردیم، می دونستیم چه چیزی قراره برامون اتفاق بیفته؟ فکر کردین چرا باید گریه می کردیم؟ حالا بنشینید کنار کابوس‌ها و رویاهای یه دختر چهار ساله تا اکنون… شاید هم همراه اون خواب ببینید… خواب یک نوزاد که مادرش سر زا میره تا با ستاره ها سوسو بزنه توی نیستی…»
امیر شفیعی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و معماری پیش از این تجربه حضور در نمایش‌های «اخککندو» و «حساب پرداخت نمیشه» به عنوان دراماتورژ، نمایش «تملیخا» به عنوان مشاور کارگردان و نمایش «مردگی، بدون زندگی» به عنوان نویسنده و مشاور کارگردان داشته است و این بار اولین تجربه کارگردانی اجرای عموم خود را از سر می‌گذراند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: بابک پرهام، دستیار کارگردان: رضا طاهری، منشی صحنه: مبینا سرلک، طراح صحنه و لباس: فیروزه قاسم پور، طراح نور: علیرضا شاه حسینی، طراح پوستر و بروشور: هدی اساسی، موسیقی: میرامیر میری، مدیر تولید: سعید سپیدنامه، مدیر صحنه: علی فراهانی، ساخت تیزر: مهدی خان احمدی، گوینده تیزر: میلاد محمدی، روابط عمومی: گروه رعنا (روابط عمومی نمایش ایران)، مشاور رسانه: مطهره کشاورز محمدیان، عکاس: علیرضا آل داوود، گریم: فاطیما محمدی، ساخت دکور: استودیو ساخت دکور لوتکا، مجری طرح: موسسه فرهنگی و هنری بهار امید 
«چشم‌های تیله‌ای» تا ۱۸ مهر روی صحنه می رود.

مراسم پایانی جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک برگزار می شود
نخستین دوره جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک که سال گذشته در مرداد ماه برگزار و به دلیل گسترش بیماری کرونا در دی ماه ادامه یافت، روز جمعه ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ به کار خود پایان می دهد.
به گزارش روابط عمومی جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک، مراسم پایانی اولین دوره این جشنواره روز جمعه ۱۸ شهریور ماه ساعت ۱۶ در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد.
کارگردانی این مراسم را بهرام شادانفر بر عهده دارد. هومن رهنمون هنرمند سینما و تئاتر نیز اجرای این مراسم را بر عهده خواهد داشت.
در این مراسم ضمن اهدا مدرک پایان دوره آموزش به اعضا گروه های نمایشی از حامیان جشنواره نیز تقدیر می شود.
نخستین جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک با مدیریت مریم کاظمی و با همراهی پردیس تئاتر تهران، ایرانمال و سایت تیوال در سال ۱۴۰۰ به عنوان اولین جشنواره ای که حاصل آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان را به نمایش می گذارد آغاز به کار کرد و در آن هفت گروه نمایشی، هفت نمایشنامه جدید به قلم این مدرس، بازیگر و کارگردان تئاتر را روی صحنه برده و نمایشنامه خوانی کردند.

متون راه‌یافته به بخش بازبینی صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت معرفی شدند

متون ۸۵ نمایش صحنه‌ای برای حضور در بخش بازبینی هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت انتخاب شدند.

در همین راستا دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت نکات ذیل را در رابطه با آثار انتخابی اعلام می‌کند: به لطف خدا و با همراهی همکاران دبیرخانه جشنواره، مرحله‌ی بازخوانی متون نمایشی بخش صحنه‌ای، در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به پایان رسید. چند نکته درباره آثار رسیده قابل تامل است:
۱- خوشبختانه گستره‌ی جغرافیایی محل حضور درخواست‌کنندگان، وسیع و تقریبا به پهنای ایران عزیز است و تا این لحظه تلاش دبیرخانه جشنواره برای در بر گیری آثار نمایشی در گستره ایران اسلامی محقق شده است.
مایه‌ی افتخار و امید است که نویسندگانی از نسل‌های گوناگون در جای‌جای کشور با وجود همه‌ی مشکلاتی که این روزها برای تولید تئاتر وجود دارد، با دغدغه‌ی مقاومت به نگارش و اجرا مشغولند.
۲- آموزش صحیح نگارش متون نمایشی در مراکز آموزشی مربوط باید جدی گرفته شود. متاسفانه در بسیاری از متون رسیده کمبود آموزش صحیح مشهود است و حتی برخی نویسندگان جوان‌تر، با شیوه‌ی نگارش یک نمایشنامه در حد چگونگی تایپ گفت‌وگوها و تمایز آن با توضیح صحنه آشنا نیستند.
شتاب‌زدگی و تعجیل در پرداخت آثار و حتی گاه ناآشنایی با موضوع و بستر تاریخی داستان نمایش‌ها در بیشتر متون دیده‌ می‌شود.
۳- آن‌چه اهمیت دارد و متولیان امر باید به آن اهتمام ورزند ایجاد فضای کار و تجربه برای علاقه‌مندان مستعد در این حوزه است. تا جایی برای تجربه و امکان کار و بروز نباشد، استعدادها ورزیده و بالفعل نمی‌شوند و رشد نمی‌کنند.
جشنواره می‌تواند تا حدودی در شناسایی و معرفی این استعدادها مؤثر باشد اما باید رویکردی هدفمند در آموزش و تولید در بدنه مدیریتی هنرهای نمایشی کشور شکل بگیرد تا نتیجه‌ی دلخواه به بار آید.
یکی از مهمترین آسیب‌های اغلب متون رسیده ناشی از همین نبود مجال بروز و عرصه‌ی ظهور آثار تولیدی و دوری از بوته‌ی نقد و نظر مخاطبان است. این متن‌ها انگار برای کسی نگاشته نشده‌اند. نویسنده مخاطبش را نمی‌شناسد و از مکانیسم‌های ارتباط با آن آگاه نیست.
۴- دبیرخانه جشنواره با بررسیِ دقیق از میان ۴۸۰ متن رسیده، ۸۵ نمایشنامه را واجد شرایط تولید و بازبینی می‌داند.
۵- مهلت ارسال آثار رسیده که باید در فرمت ویدیوی mp۴ و بر روی لوح فشرده به این دبیرخانه ارسال شود، ۳۰ مهر ۱۴۰۱ خواهد بود.

اسامی متون راه‌یافته به این جشنواره در فایل زیر قابل مشاهده است:

اجرای نمایش «اقامت اجباری» در تماشاخانه اهورا

نمایش «اقامت اجباری» به کارگردانی آناهیتا زینی‌وند به روی صحنه می‌رود.
این تئاتر به نویسندگی امیرحسین مصلی که پیش از این نمایشنامه‌اش منتشر شده بود، از ۱۶ شهریور، ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ به تهیه کنندگی مونا معافی در تماشاخانه اهورا اجرا خواهد شد.
داستان «اقامت اجباری» درباره معلمی است که چندین نسل از دانش‌آموزان دهکده‌ای را تربیت کرده‌ است اما عاقبت در همان مدرسه‌ای که خود بنا کرده محصور می‌شود!
بازیگران این تئاتر به ترتیب ورود به صحنه مینا شجاعیان، ایمان سلگی، مهریار عیدی، پگاه نوربخش، میثم غنی‌زاده، سمانه جنیدی جعفری، امید رضوی هستند که با صدای افتخاری امین میری در نقش گوینده رادیو همراه است.
دیگر عوامل این نمایش به شرح زیر است: برنامه‌ریز، طراح لباس و دستیار کارگردان: ستاره انتظار، نور و صدا: یگانه پاکستانی، موسیقی و صداگذاری: آرمان ابوالقاسمی، طراح گریم: عاطفه ابیضی، ساخت دکور: حسین امیر احمدی، طراح و ساخت تیزر: امید رضوی، مجری طرح: یغما فشخامی، عکاس: شراره عایفی، طراح پوستر: هادی کاظمی.
درآمد حاصل از فروش نمایش «اقامت اجباری» صرف امور خیریه در مجموعه «همدرد» خواهد شد.
برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه شود.

جلسه هیات مدیره انجمن مدیران سالن های سینما با مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، جلسه آشنایی و ایجاد هماهنگی های بیشتر در اداره سینماها با حضور وجیه الله شهیدی رئیس انجمن مدیران سینما و  هیات مدیره این انجمن متشکل از امیر قطبی، فریبرز قطبی، میثم ترابعلی، حسن علی مقیمی، شهناز مرادی و محمد خانی از مسئولان امور سینماها و روح اله سهرابی مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم روز گذشته( ۱۳ شهریورماه) در سازمان سینمایی برگزار شد.

در ابتدای جلسه اعضای هیات مدیره انجمن مدیران سینماها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص مسائل و مشکلات پیش روی مدیران و کارکنان سینماها و ارائه راهکار و پیشنهادات خود پرداختند و با اشاره به این موضوع که اصلی ترین بازوی اجرایی بدنه سینما، مدیران سینما هستند، خواستار برگزاری دوره های آموزشی تخصصی از سوی سازمان سینمایی به منظور افزایش دانش و توان مدیریتی و به روز شدن با جدید ترین مسائل و موضوعات مرتبط با مدیریت سالنهای سینمایی شدند.

در ادامه وجیه الله شهیدی رئیس انجمن مدیران سینما با اشاره به مشکلات عدیده ای که در پی شیوع ویروس کرونا دامن‌گیر سینما و عوامل فعال در آن، از جمله مدیران سالن‌ها و پرسنل فعال در سالن‌های سینمایی شده است، خواستار مساعدت ویژه مالی و اعتباری برای این صنف از سوی سازمان سینمایی شد.

روح اله سهرابی مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم نیز در ادامه ضمن تقدیر از حضور هیات مرکزی انجمن مدیران سینما در سازمان سینمایی، ضمن تشریح برنامه ها و اهداف کلی سازمان در حمایت از سالن های سینما و مدیران سینماها، افزود‍: انجمن مدیران سینما در طی سال‌های گذشته جزو همراه‌ترین گروه‌های سینمایی با این سازمان بوده است و علی‌رغم سختی کار و حساسیت فراوان در حیطه ماموریت‌ها و وظایف، خروجی قابل تحسین داشته اند.

او با اشاره به اهتمام ویژه سازمان و در راس آن رئیس سازمان برای کمک به معیشت سینماگران و توجه ویژه به شان و جایگاه صنوف از جمله مدیران سینما بیان کرد: در مدیریت چند ماه اخیر با وجود تقاضاهای زیاد برای صدور کارت مدیریت سینماها، ساز و کار دقیق‌تر و حساس‌تری برای این موضوع در نظر گرفته شده تا هر کسی که تخصص و توان کافی ندارد به راحتی وارد این مسئولیت نشود، چرا که آسیب آن نه تنها متوجه مدیران متعهد و متخصص سینما بلکه متوجه کلیت سینما و مخاطبین آن خواهد شد.

وی ضمن تشریح اوضاع حاکم بر اکران، در باره تلاش‌های مدیران سازمان برای حل و فصل موانع ورود فیلم‌ها به چرخه اکران و ایجاد رونق اکران گفت: از همکاری فیلمسازان برای کمک به پیشبرد برنامه های مهم و اصلی سازمان قدردانی می کنم.

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در پایان این جلسه از هیات مرکزی انجمن مدیران سینماها خواست نکات و مطالبات خود را به طور مشخص جهت طرح در سطح مسئولین ارشد سازمان سینمایی به صورت مکتوب ارائه دهند تا پس از بررسی اقدام لازم صورت گیرد.

انتهای پیام 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا