فرهنگ و هنر

خوزستان میزبان ۶۷ قصه گوی برتر مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه گویی

وحید کیانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار کا 118با اشاره به اینکه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی مرحله کتابخانه‌ای و استانی خود را در خوزستان و کشور طی کرده است افزود: در مرحله منطقه‌ای ، کشور به پنج منطقه تقسیم بندی شده و در این تقسیم بندی خوزستان به عنوان میزبان منطقه سه این جشنواره قرار گرفته است.

وی بیان کرد:شهر اهواز علاوه بر قصه گویان خوزستانی از تاریخ ۲۸ تا ۳۰آبان میزبان قصه گویان برتر منطقه سه کشور شامل استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، فارس و بوشهر است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان ادامه داد: با برنامه ریزی‌ صورت گرفته در طول برگزاری جشنواره، از دانش آموزان مناطق محروم و کم برخوردار دعوت می شود تا با حضور در جشنواره قصه گویی از شنیدن قصه های آن بهره مند شوند. 

وی افزود: پس از فرآیند داوری هر قصه در این جشنواره، قصه گوی برگزیده به یکی از مدارس در مناطق کم برخوردار اعزام خواهد رفت تا دانش آموزان در محیط مدرسه نیز از اجرا و شنیدن قصه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برگزیدگان مرحله منطقه‌ای به مرحله ملی راه پیدا می‌کنند گفت:مرحله پایانی این جشنواره در شب یلدا که به پیشنهاد کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به شب قصه نام گذاری شده برگزار می‌شود.

کیانی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بخش های متنوعی از جمله بخش جذاب زبان اشاره ویژه ناشنوایان افزوده شده است ادامه داد: جشنواره قصه گویی بخش های بزرگسال آیینی و سنتی که رویکرد آن بیشتر اشعار شاهنامه و افسانه های کهن ایرانی، بخش نوجوان آیینی و سنتی و همچنین بخش نوجوان و بزرگسال آزاد را نیز شامل می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه این جشنواره یکی ازمهمترین افتخارات فرهنگی ایران است بیان کرد: دراین جشنواره قصه های زیادی تولید می شود که به محتوای فرهنگی مکتوب ایران زمین افزوده می شود و در این رویداد جامعه کودک و نوجوان با اصالت‌های دیرین نیاکان، متل ها، افسانه ها، قصه ها و اسطوره ها در قالب قصه هایی که از زبان قصه گویان به نمایش در می‌آید، آشنا می‌شوند.

وی گفت: کودکان و نوجوان امروز بیش از هر چیز دیگری به روایت های دقیق سالم و موثر اخلاقی نیاز دارند که از طریق قصه به آنها انتقال داده شود.

کیانی ادامه داد: با برگزاری این جشنواره از این امکان استفاده می کنیم که یک نشاط اجتماعی در استان ایجاد شود و امیدوارم حمایت لازم از این برنامه ها تداوم داشته باشد و بتوانیم یک رویکرد متفاوت برای آشنایی کودکان و خانواده ها با قصه و کتاب در پیش گیریم.

گفتنی است آیین پایانی مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار “قصه، صدای زندگی است”  پس از رقابت ۲ روزه قصه‌گویان خوزستانی در گروه‌های “نوجوانان”، “بزرگسالان” و “پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها” با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا