فرهنگ و هنر

دانش‌آموزان ۶۲ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی قم را تشکیل می‌دهند

به گزارش کا 118، مهدی توکلیان شامگاه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه قم دارای کمبود کتابخانه عمومی است، افزود: این استان نیازمند ۴۰ کتابخانه عمومی است.

وی با بیان اینکه قم هم اکنون دارای ۲۴ ‌کتابخانه عمومی است، یادآور شد: ۱۵ هزار مترمربع فضای فرهنگی استان متعلق به فضای کتابخانه‌ای است.

توکلیان ادامه داد: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی قم، فضای فرهنگی کتابخانه‌ای استان به ۱۸ هزار مترمربع ارتقا می‌یابد.

وی با بیان اینکه در کتابخانه مرکزی قم به عنوان هشتمین کتابخانه مرکزی کشور بیش از ۴۰ نوع خدمت ارائه می‌شود، یادآور شد: خدمات این کتابخانه بر اساس استانداردهای سازمان جهانی کتابخانه‌ها و ستاد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی قم یادآور شد: کتابخانه مرکزی استان از هفدهم اسفندماه سال گذشته، آماده بهره‌برداری بوده، ولی متاسفانه به دلایل متعددی تا به امروز به بهره‌برداری نرسیده، که امیدواریم با مشارکت مردم، خیران و واقفانی که در کارهای خیر فعالیت می‌کنند، کتابخانه‌هایی شبیه کتابخانه مرکزی در سطح استان ایجاد شود و خلاء فضاهای فرهنگی با رویکرد کتابخانه‌ای پُر شود.

وی تصریح کرد: به طور مثال شهرک پردیسان کتابخانه عمومی ندارد، و یکی از مطالبه‌های جدی شهروندان و امام جمعه این منطقه از استان، راه‌اندازی کتابخانه عمومی است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی قم همچنین تاکید کرد: به لحاظ قانونی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به تبعیت از آن کتابخانه‌های عمومی استان نمی‌تواند مالک باشد و ساخت و ساز کند، بلکه فقط می‌تواند به عنوان بهره‌بردار، فضای کتابخانه‌ای را مورد استفاده قرار دهد.

وی ادامه داد: ساخت ساختمان و خرید زمین باید توسط اداره‌های دیگر یا خیران صورت گیرد، و بر اساس استانداردهای نهادکتابخانه‌های عمومی آماده بهره‌برداری شود.

توکلیان با بیان اینکه در نخستین سفر رئیس جمهور و دولت سیزدهم به استان ۱۵۰ میلیارد ریال درخواست بودجه شد بیان داشت: آنچه که در سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب رسیده، ۱۰۰ میلیارد ریال است که به استان اختصاص داده شده، مقداری از آن در اختیار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته، و مابقی نیز قرار است تا قبل از سفر دوم رییس جمهور در اختیار قرار بگیرد.

وی افزود: سال گذشته برای تجهیز کتابخانه مرکزی استان، بیش از ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده، ولی در این مدت استفاده نشده‌است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه به عنوان هفته کتاب با شعار ما همانیم که می‌خوانیم، به برخی برنامه‌های تدارک دیده شده اشاره کرد و گفت: رونمایی کتاب نبرد تک خوان که به حادثه شهادت دانش‌آموزان مدرسه راهنمایی قطب راوندی قم می‌پردازد، یکی از این برنامه‌ها است که در کتابخانه مریم اجرا می‌شود.

 اول بهمن سال 65، هنگامی که دانش‌آموزان گروه سرود مدرسه راهنمایی قطب راوندی، با یک دستگاه مینی بوس به همراه مربی خود به سینما تربیت آمده بودند تا سرودی را برای اجرا در دهه فجر آماده کنند، پس از اجرای سرود و بازگشت به مدرسه، در محل سه راه بازار قم هدف حمله هوایی میگ های دشمن قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

وی در ادامه رونمایی کتابی موسوم به کتاب و کودک در کتابخانه روستای مبارک‌آباد را نیز از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: جشن هفته کتاب در همه کتابخانه‌های استان در قالب‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی و تکریم و تجلیل از نویسندگان، مولفان و پدیدآورندگان آثار برگزار خواهد شد.

توکلیان گفت: نشست ماهیانه کتابخوان اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر با مشارکت خانه مطبوعات استان رقم خورده، که در این هفته، خبرگزاری رسا میزبان خواهد بود.

وی اضافه کرد: کاری که یک رسانه و فعال رسانه‌ای می‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب خوانی انجام دهد، تا این اندازه از عهده بقیه بخش‌های فرهنگ بر نمی‌آید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا