فرهنگ و هنر

روایت روزهایی که مدارس ایران بمباران می‌شدند

کاوه حدادی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی کا 118و در توضیح مضمون فیلم خود که امسال در سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، بیان کرد: همه چیز از بالا قشنگ تر است فیلمی مستند درباره بمباران دو مدرسه بروجرد در سال ۱۳۶۵ است. در طی این ماجرا متاسفانه ۶۸ کودک دانش آموز جان خود را از دست دادند و شهید شدند.

وی در توضیح علت انتخاب این موضوع برای ساخت یک فیلم مستند گفت: به واسطه بروجردی بودن، خودم همیشه دغدغه کارکردن راجع به این موضوع را داشتم. چراکه هرگز به این موضوع پرداخته نشده است. بنابراین انگیزه بسیاری برای پرداختن به این موضوع  داشتم و به این نتیجه رسیدم که می توانم این ماجرا را با یک فیلم مستند تا حدود زیادی ماندگار کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ۲۵ دقیقه برای بیان همه آنچه باید گفته شود، کافی بوده یا نه، اظهار داشت: بله عقیده ام بر این بود که زمان از پیش تعیین شده و ظرف زمانی برای فیلم در نظر نگیرم و به این موضوع اندیشیدم و زمانش را بازگذاشتم. با توجه به ایده اجرایی که برای فیلم درنظر گرفته بودم همان ۲۵ دقیقه زمانی کافی برای فیلم بود.

روایت روزهایی که مدارس ایران بمباران می‌شدند

نباید با مقوله گونه دستوری برخورد شود

مدیر انجمن سینمای جوان بروجرد با یادآوری این نکته که سومین دوره‌ای است که به عنوان فیلمساز در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، اظهار داشت: از آنجا که در سال های اخیر تولیدات فیلم ها بسیار شبیه به هم شده بودند، مدیران جشنواره این ضرورت را احساس کردند که بر ژانر (گونه) تاکید و تمرکز کنند. به نظر می رسد کار درستی است اما این که بخواهیم با مقوله ژانر دستوری برخورد کنیم درست نیست.

حدادی تاکید کرد: به همین دلیل دریافت ضرورت این موضوع باید از پایین بجوشد و خود فیلمسازان به این نتیجه برسند که باید در این وادی قدم بردارند و خودشان ژانر را نتخاب کنند که از بالا و دستوری نباشد.

روایت روزهایی که مدارس ایران بمباران می‌شدند

راه یافتن جشنواره فیلم کوتاه تهران به اسکار انگیزه ای مضاعف برای فیلمسازان

وی در پیش بینی میزان اقبال و برقراری ارتباط مخاطبان با این فیلم، تصریح کرد: این اولین اکران (نمایش) این فیلم است. باتوجه به این که دوستان فیلمساز، فیلم را دیده اند و بازخوردهای مثبتی از جهت کشش و علاقه نسبت به فیلم داشته اند، پیش بینی من از اقبال مخاطب نسبت به آن مثبت است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: نکته ای که وجود دارد این است که این فیلم فیلمی اثرگذار به لحاظ حسی و عاطفی روی مخاطب است که این بخش به کارگردانی و ایده اجرایی من بازمی گردد و بخش دیگر به سوژه که اساسا موضوع عاطفی و احساسی است. بنابر این مطمئنم که فیلمی تاثیرگذار بر مخاطب خواهد بود.

حدادی در پاسخ به این پرسش که اسکار کوالیفای شدن (واجد شرایط برای معرفی به آکادمی اسکار) جشنواره فیلم کوتاه تهران را چگونه ارزیابی می کند، بیان کرد: این رویداد، دستاورد بسیار بزرگ و مهم و جدی‌ای است که باید به هر شکل آن را پاسداشت و نگه داشت. امیدوارم از لیست (فهرست) اسکار خارج نشویم. چرا که این اتفاق می تواند انگیزه مضاعفی برای فیلمسازان خوب ما ایجاد کند که در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کنند؛ جشنواره ای که از قدیم هم بسیار معتبر بوده است ضمن این که این روند جایگاه این جشنواره را هم در دنیا ارتقا بخشیده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا