فرهنگ و هنر

روایت گره‌گشایی آدمیان در موقعیت‌های مختلف با ۱۲ داستان کوتاه

به گزارش خبرنگار کتاب کا 118، مجموعه داستان کاش بوی سگ‌مُرده می‌داد، نوشته دلارام دلنواز از ۱۲ داستان کوتاه تشکیل شده‌است. ۱۲ روایت از شخصیت‌هایی که در موقعیت‌های متفاوت، از تنهایی و حبس و مورد تجاوز واقع شدن گرفته تا استیصال و انتقام و مرگ، قرار می‌گیرند و در مرز میان هستی و نیستی می‌کوشند گره زندگی را به هر فکر و چاره و خیال و امیدی بگشایند.

این کتاب نخستین اثر دلنواز است که در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ نوشته شده‌اند. کتاب از ۱۲ فصل با عنوان‌های شاید شانس با من یار شود، سکوی بازی، من به یک اسم هم دلخوشم، ریحان‌های توی باغچه، کاش بوی سگ‌مرده می‌داد، سلام بفرمایید، استیلا در بلوک E۲، خیرگی، دکلته بدقواره، عروسک مومی، قندشکن و ردِ پیوند تشکیل شده‌است.

قسمتی از متن کتاب

می‌روم توی دستشویی اتاقش. در آینه به مژه‌های اکستنشن شده، گونه‌های برجسته شده و لب‌های روسی‌ام نگاه می‌کنم. قیافه‌ام همانجوری شده که بهمن خوشش می‌آید. وقتی شوهرت جمال‌پرست باشد، باید هوای جمالت را داشته باشی. صورتم را آب می‌زنم و رژ آلبالویی را پاک می‌کنم. اگر سالم از سفر برمی‌گشت و منِ جدید را می‌دید، حتما شوکه می‌شد. بعد عشق می‌کرد و می‌گفت «می‌پرستم جمال خانومی رو که شما باشی.»

از دستشویی بیرون می‌آیم. نگاهش می‌کنم. هنوز خواب است. گفت می‌روم سفر خارج از کشور، مهمان فلان شرکتم، برای فلان پروژه. اسم شرکت و اسم پروژه هرچه بود نشنیدم. برایم فرقی نمی‌کرد. مهم رفتنش بود. نپرسیدم تنها می‌روی یا همسفر داری. پرسیدم چند روزه؟ جواب داد دو ماه. گفتم «سفر به سلامت.» او بایست سفر می‌رفت، سفرش تمام می‌شد و برمی‌گشت. برمی‌گشت و من را می‌دید که شبیه همان همسفرش شده‌ام…

مجموعه‌داستان کاش بوی سگ‌مُرده می‌داد نوشته دلارام دلنواز توسط انتشارات هیلا از زیر مجموعه‌های انتشارات ققنوس در سال ۱۴۰۱ در ۵۵۰ نسخه و ۱۰۴ صفحه، با قیمت پشت جلد ۴۲ هزار تومان منتشر شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا