فرهنگ و هنر

رَمِشکِ محروم در جنوب کرمان و پیشگامی مدیران فرهنگی

به گزارش کا 118رمشک از سال ۱۳۹۷ به شهر تبدیل شده اما هنوز به عنوان یک شهر به آن نگاه نشده و از خیلی امکانات محروم است؛ هنوز با فضای شهری فاصله دارد و حتی آسفالت تنها خیابان آن نیز ناتمام است.

برابر آمارها رمشک چهار هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد و اکثریت جمعیت آن نیز به زبان بلوچی گفت و گو می کنند. برای رسیدن به رمشک با همراهی مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان بیش از ۳۰۰ کیلومتر را از جیرفت طی کردیم؛ بعد از مدتی دیگر از جاده های ۲ بانده خبری نبود که برجسته شدن کمبودهای منطقه از همینجا نمود پیدا می کرد.

در نزدیکی رمشک به دلیل اینکه پل روی رودخانه بهارگ و جاده آن تکمیل نشده از داخل رودخانه می گذریم، چون آبی که در آن جاری است در این فصل سال به آبراه باریکی تبدیل شده که خودرو براحتی از آن گذر می کند.

اطراف رودخانه درختان نخل به وفور دیده می شود و درآمد اصلی مردم این منطقه از تولید و فروش خرماست اما وجود رودخانه و محیط دیدنی و سرسبز این منطقه می تواند گردشگران زیادی را هم به رمشک بکشد و منبع درآمد دیگری برای مردم شود.

نیازهای فرهنگی و عمرانی رمشک

کمبودهای این منطقه تنها به امکانات رفاهی، عمرانی و شهری محدود نمی شود بلکه در بعد فرهنگی نیز شاهد محرومیت هایی هستیم که مسئولان فرهنگی جنوب کرمان را برای چندمین بار به سمت این نقطه از استان کشانده است.

امام جمعه رمشک نیز در مورد این مشکلات و کمبودها به کا 118گفت: یکی از مهمترین کمبودها که بعد فرهنگی هم دارد کمبود مدرسه بویژه در مقطع ابتدایی است.

مولوی حسن رمشکی افزود: تنها سه مدرسه ابتدایی در این شهر وجود دارد که باعث شده برخی مدارس ۲ نوبته شود؛ دختران در مقطع ابتدایی مجبورند به نوبت بعدی یک مدرسه پسرانه بروند.

وی با اشاره به اینکه رمشک کتابخانه ندارد ادامه داد: این شهر هنوز یک سالن اجتماعات برای اجرای مراسم فرهنگی، دینی یا هرگونه تجمع اهالی شهر ندارد و برنامه های فرهنگی در آن برگزار نشده است.

مولوی رمشکی با بیان اینکه رمشک یک درمانگاه با ۲ پزشک دارد که شبانه روزی نیست اضافه کرد: شهرداری هیچگونه ماشین آلاتی برای انجام کارهای عمرانی در اختیار ندارد و به همین دلیل مشاهده می کنیم در بسیاری از کوچه ها امکان عبور و مرور بویژه با خودرو در آن فراهم نیست.

وی گفت: در حوزه ورزشی هم امکانات یا سالنی در اختیار نداریم و تنها یک زمین فوتبال داریم که حتی چمن نشده است و مشتاقان ورزش مجبور هستند در این زمین خاکی ورزش کنند.

امام جمعه رمشک با گلایه از قول و قرارهایی که عملی نمی شود اظهار داشت: بسیاری از مدیران استانی را در رمشک ندیده ایم؛ به ما گفته اند استاندار قرار است به اینجا سفر کند و ما هنوز مشتاق دیدار وی و این سفر هستیم که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.

رَمِشکِ محروم در جنوب کرمان و پیشگامی مدیران فرهنگی

مدیران فرهنگی پیشقدم برای ایجاد تحول در رمشک

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در دومین سفر خود به رمشک طی چند وقت اخیر، اجرای برنامه های فرهنگی و دینی مختلفی را برای آذر ماه هماهنگ کرده تا دستکم محرومیت های فرهنگی این منطقه از استان تا حدودی جبران شود.

بهرام مسلمی مهنی در دیدار با امام جمعه رمشک گفت: سه برنامه بزرگ فرهنگی از جمله پیامبر مهربانی، محفل انس با قرآن و برگزاری مسابقات کودک و نوجوان را در رمشک اجرا می کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه های دینی با عنوان نسیم رحمت و پیامبر مهربانی در رمشک اجرا می شود افزود: تجلیل از حافظان، قاریان قرآن و مسابقات قرآنی در این شهر برگزار می شود.

مسلمی یادآور شد: توجه به آسیب های اجتماعی و فرهنگی و نیز فرهنگ های بومی منطقه و هنرمندان در این برنامه ها مدنظر است.

وی با بیان اینکه در اجرای برنامه های فرهنگی اشتراکات در این منطقه را دنبال می کنیم اضافه کرد: وحدت و همدلی را در دستور کار قرار می دهیم و برنامه ها مشترکا با مردم و همفکری امام جمعه شهر انجام می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با اشاره به سیاست دولت برای تمرکززدایی برنامه ها گفت: با توجه به محرومیت منطقه، دورافتاده بودن آن و اینکه فعالیت های فرهنگی زیادی در آن انجام نشده بنابراین تاکید را بر توجه به این منطقه گذاشتیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از سیاست های دولت دهم اجرای عدالت فرهنگی است؛ لذا دو مرحله به این منطقه آمدیم تا مقدمات اجرای برنامه های فرهنگی متنوع بر مبنای اشتراکات فرهنگی و مذهبی فراهم شود.

شهرستان قلعه گنج در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد و از مناطق کم برخوردار محسوب می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا