فرهنگ و هنر

سینماهای مازندران در مسیر تحول

به گزارش کا 118، سینما در کنار ایجاد سرگرمی و نشاط، همیشه به عنوان رکن اصلی توسعه فرهنگی و هنری شناخته می شود. سینما بستری مناسب برای آگاه سازی، تعمیق موضوعات فرهنگی، ایجاد فضای مطبوع اجتماعی و حتی جهاد تبیین است. 

استان مازندران تاریخی طولانی برای برخورداری از سینما دارد؛ زمان ورود سینما به مازندران مربوط به اوایل قرن چهاردهم هجری شمسی توسط نیروی های اشغالگر روس و آلمان باز می گردد و در این مدت فراز و فرودهای بسیاری را چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی تجربه کرد. برای مثال در برهه ای از تاریخ بیش از ۴۰ سالن سینما در شهرهای مختلف مازندران فعال بود که بسیاری از آن‌ها اکنون تخریب شدند و اواخر دهه ۹۰ تنها ۱۸ سینما در این خطه هنر دوست فعال بود.

حال آنکه امروزه برخلاف سده قبل مازندران با تغییر چهره علاوه بر تغییرات جمعیتی، سالانه به واسطه ورود حدود ۳۰ میلیون گردشگر بیش از گذشته نیازمند فضای فرهنگی و هنری همچون سینما، تئاتر و از این قبیل صحنه های هنری است. 

عصر حاضر استان مازندران نیز به واسطه توسعه آموزش و تحصیلات از جامعه ای با سواد و بیش از گذشته تشنه هنر برخوردار می باشد که توسعه زیرساخت های فرهنگی از جمله هنر هفتم را بیش از پیش می طلبد. نیازی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم گویا رنگ و بوی واقعیت و تحقق گرفته است. 

نخستین گام: افزایش تعداد سالن‌های سینما

همانطور که پیش‌تر گفته شد زمانی 40 سینمای فعال در سراسر پهنه مازندران مردم را پای پرده می کشاندند. این تعداد سینما در طول زمان در سایه بی توجهی و تنور سرد تولیدات سینما نه تنها رنگ فرسودگی گرفت، بلکه بر شمار آن کاسته شد و در برهه ای به حدود 10 سینمای فعال اما بسیار مستهلک رسید.

حتی با وجود سالها وعده و صرف اعتبارات هنگفت( حداقل در گزارش های رسمی) این شمار در اواخر قرن به حدود 18 سینما رسید که نه تنها پاسخگوی جمعیت سه میلیون و 500 هزار نفری استان نبود، بلکه هیچ ظرفیتی برای میلیون ها گردشگری ورودی به استان نداشت. 

اما تازه ترین گزارش ها نشان می دهد سینمای مازندران مسیری تازه را در حوزه کمی و کیفی آغاز کرده که نوید روزهای خوش برای هنر هفتم در خطه فرهنگ و هنر می دهد. نمونه بارز این تحول در مردادماه امسال با افتتاح پردیس سینمایی غرب مازندران در نوشهر با برخورداری از چهار سالن سینما رخ داد. 

مجتمع تجاری همافران نوشهر ۱۷ هزار مترمربع زیربنا و ۲۰۰ واحد تجاری دارد که چهار سالن سینما، شهربازی، رستوران و پارکینگ به ظرفیت یکصد خودرو نیز در آن تعبیه شده و با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. همانطور که گفته شد این مجموعه دارای چهار سالن شامل یک سالن ۸۰ نفره، ۲ سالن ۴۰ نفره و یک سالن ۳۰ نفره ویژه کودکان است.

حال معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت و گو با خبرنگار کا 118از افزایش این تعداد سینما در برنامه های پیش‌رو خبر می دهد. 

محمد روحی اظهارکرد: در حال حاضر نیز پیگیر احداث سه مجموعه سینمایی در سه شهرستان نور، تنکابن و قائمشهر هستیم که در مرحله مطالعات قرار دارند. 

وی با اشاره به روند روبه رشد تعداد سال‌های سینمایی در استان افزود: با وجود حرکت مطلوب اما باور داریم ظرفیت و نیاز استان مازندران بیش از این تعداد است که برای تامین آن باید برنامه های مدون، مطالعات میدانی و همچنین تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در اولویت قرار دهیم. 

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همچنین به مسئله کیفیت سینماهای استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اکنون تمامی سینماهای استان از لحاظ کیفیت به شرایط استاندارد نزدیک شده اند و تقریباً وضعیت مناسبی نه تنها برای نمایش فیلم ها، بلکه میزبانی از رویدادهای فرهنگی دارند. 

روحی به تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر توسعه فضای سینمایی استان اشاره کرد و افزود: تحقق این اتفاق نیازمند پیگیری های جدی، همراهی نمایندگان مجلس جهت تامین منابع مورد نیاز و همچنین جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است. 

تئاتر و نیازهایی که دیده نشد

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همچنین به وضعیت تئاتر استان پرداخت و گفت: مازندران دارای استعدادهای خوب و فاخری در حوزه تئاتر است که بخشی از این استعدادها به دلیل فقدان فضای آموزشی دیده نشده یا به استان‌های دیگر می روند. 

روحی تعداد سالن‌های تئاتر مازندران را قابل قبول دانست و افزود: متاسفانه همزمان با رشد هنر تئاتر در استان فضای آموزشی و پلاتو(سالن تمرین) برای فعالان این بخش دیده نشده که اکنون بزرگ ترین ضعف استان محسوب می شود. 

وی بر برنامه ریزی برای ایجاد پلاتوهای تئاتر در برخی شهرستان‌ها اشاره و بیان کرد: با همراهی اساتید این حوزه و مجموعه های شهرستانی به دنبال ایجاد فضای مورد نیاز برای تمرین و آموزش هستیم و در آینده نزدیک حتما چند مرکز در مناطق مختلف استان ایجاد خواهیم کرد. 

هنر مازندران نیازمند جمع گرایی

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، وجود انجمن های متعدد تئاتر در استان را نشان از پویایی استان در این هنر کهن دانست و گفت: هنر سینما و تئاتر مازندران طی چندین دهه بر مدار فردگرایی اداره شد که آسیب های جدی وارد کرد.

روحی روحیه جمع گرایی را اولویت اداره کل فرهگ و ارشاد اسلامی و وزاتخانه دانست و افزود: طبق سیاست های جدید تمامی گام های هنری در استان با مشورت و همراهی انجمن های هنری برداشته خواهد شد تا شاهد اثرگذاری و بست فرهنگی باشیم. 

به طور حتم چتر حمایتی دولت بر سینما و هنر هفتم منجر به اقبال مردم برای حضور در سینماها و رونق این هنر خواهد شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا