فرهنگ و هنر

مدیرکل فرهنگ کرمان: مرجعیت ارشاد محترم شناخته شود

به گزارش خبرنگار کا 118، محسن روحی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: اعتبارات فرهنگی بین دستگاه های متعدد توزیع می شود و تلاش کرده ایم شورای فرهنگ عمومی نیز به نقش اصلی خود در برنامه ریزی فرهنگی برگردد و در سایر حوزه های فرهنگی مرجعیت را به ارشاد برگردانیم.

به گفته وی رعایت مرجعیت فرهنگی ارشاد در استان به این معناست که سایر فعالیت های فرهنگی که توسط دستگاه های دیگر برنامه ریزی و اجرا می شود طی هماهنگی و همفکری با فرهنگ و ارشاد باشد تا هم اصول تخصصی کار رعایت شود و هم بازخورد و بهره وری کامل اتفاق بیفتد.

روحی با اشاره به اینکه در تحقق عدالت فرهنگی تکمیل پروژه های نیمه تمام در مناطق محروم را دنبال می کنیم بیان کرد: ساخت ۶ مجتمع فرهنگی و هنری در استان کرمان در حال اجراست که پنج مجتمع در نقاط محروم قرار دارد و بعضی از آنها ۱۲ سال از زمان شروع به ساخت آنها می گذرد.

وی اظهارداشت: سعی داریم این پروزه ها به اتمام برسند و مصوبات آن در سفر رییس جمهور دیده شده است؛ پروژه تالار مرکزی شهر کرمان از جمله آنهاست که تلاش می کنیم تا آخر امسال حتما به بهره برداری برسد.

کمبود اعتبارت فرهنگی شهرستان ها
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: اعتباراتی که تاکنون در حوزه فرهنگی و هنری به شهرستان ها داده می شد، خیلی کم بود و تلاش می کنیم در این دوره به شهرستان ها بویژه مناطق محروم توجه بیشتری داشته باشیم به طوری که  نیمه دوم امسال ۲ برابر سال گذشته اعتبار توزیع خواهیم شد.

وی با اشاره به کمبود نیرو در برخی ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ها تصریح کرد: مشکلی که وجود دارد این است که بعضی نیروها در مناطقی جذب و بعدا به دیگر نقاط منتقل شده اند و اصلاح وضعیت کنونی در بخش نیروی انسانی شاید کار سختی باشد، اما بزودی تعدادی نیرو و با اولویت مناطق محروم با هماهنگی وزیر ارشاد جابه جا یا جذب خواهیم کرد که در صورت نیاز به جذب نیرو، حتما فرد باید از همان منطقه و بومی باشد.

روحی اظهار داشت: تلاش شده برخی جشنواره ها که در مرکز استان برگزار می شد به شهرستان ها برود که در همین زمینه جشنواره موسیقی نواحی استان خردادماه در بافت برگزار شد و تصمیم داریم جشنواره آواها و نواها نیز بزودی در شهرستان راور برگزار شود.

ثبت نام ۲ هزار نفر در طرح آموزش رایگان هنر

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح آموزش رایگان هنر در مناطق کم برخوردار گفت: ثبت نام مرحله اول این طرح تیرماه در ۹ شهرستان و سه بخش به صورت رایگان برای مخاطبان ۱۵ تا ۴۰ سال در ۳۲ رشته هنری بود که ۲ هزار نفر ثبت نام کرده اند وثبت نام مرحله دوم طرح در آذرماه آغاز می شود که این آموزش ها در بحث اشتغال نیز بسیار مفید است.

کرمان قطب انیمیشن کشور می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان همچنین با تشریح ظرفیت های این استان در انیمیشن در سطح کشوری افزود: به علت حضور هنرمندان خلاق استان بزودی کرمان قطب انیمیشن کشور خواهد شد و در زمان کنونی نیز انیمیشن لوپتو اثر هنرمندان کرمانی بر پرده سینماست که حتما در این حوزه از هنرمندان می حمایت شود.

وی با بیان اینکه کارگروهی برای برقراری پیوند بین اقتصاد، فرهنگ و هنر تشکیل شده است تصریح کرد: در بحث معیشت هنرمندان و همکاران حوزه فرهنگ و ارشاد کارهای خوبی انجام شده که امیدواریم در آینده وضعیت خوبی را شاهد باشیم و از توان و تجربه بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر استفاده شود.
روحی اظهار داشت: در بحث تحول فعالیت های هنرستان هنرهای زیبا به طور ویژه برای تربیت هنرمندان در حال کار و برنامه ریزی هستیم و سعی کردیم مشکلات هنرستان های هنرهای زیبای شهرستان های کرمان و سیرجان نیز حل شود؛ همچنین درصدد هستیم تا ساخت هنرستان هنرهای زیبا بم آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه های خوبی در سفر اخیر مسئولان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد  اسلامی جمع بندی شده است ادامه داد: ساخت نخستین سینمای بم پس از زلزله در دست پیگیری است و تجهیز سینما نور کرمان هم با هشت سالن سینما، توسط وزارت ارشاد انجام می شود.

انتقال جشنواره موسیقی نواحی از کرمان مطرح نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان همچنین با بیان اینکه بحث جابه جایی جشنواره موسیقی نواحی به هیچ عنوان مطرح نیست تاکید کرد: جلسه سیاستگذاری این جشنواره برگزار شده است اما زمان برگزاری جشنواره در آبان و همزمانی با فصل سرما زمان مناسبی نیست.

وی افزود: باید ببینیم آیا تنها برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان کافی است یا خیر زیرا مردم کرمان هزینه برگزاری این جشنوراره را می پردازند پس باید از آن منتفع شوند.

روحی اظهار داشت: تصمیم داریم جشنواره موسیقی نواحی را زمانی برگزار کنیم تا مردم امکان استفاده بیشتری داشته باشند؛بحث بهره برداری تالار مرکزی شهر کرمان نیز برای استفاده از تجهیزات آن مد نظر است که به همین دلایل پیشنهاد دادیم جشنواره موسیقی نواحی ایران در اردیبهشت سال آینده برگزار شود تا در شان مردم کرمان و در راستای ایران فرهنگی باشد.

تغییر شیوه برگزاری نمایشگاه استانی کتاب

وی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در کرمان نیز گفت: شیوه برگزاری نمایشگاه در استان ها تغییر کرده است و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان برگزاری نمایشگاه های کتاب استانی را بررسی می کند که برگزاری این نمایشگاه موثر باشد؛ در سال جاری برنامه ای برای برگزاری نمایشگاه کتاب در استان نداریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: در حوزه مطبوعات و  بحث آگهی ها بخشنامه ای منتشر شده است که اغلب دستگاه ها از آن تمکین کرده اند، اما سعی کردیم با همکاری استانداری بخش خصوصی نیز تمکین کند و اگر در دستگاهی در بحث آگهی ها مشکل و فسادی بود حتما به بازرسی برای برخورد اطلاع  داده شود.

وی ادامه داد: بحث بیمه اصحاب هنر و رسانه نیز در مسیر خودش در دست اقدام است و در حوزه بیمه خبرنگاران سعی کردیم شامل افرادی باشد که آموزش های خبرنگاری دیده اند.

کیفیت پایین سالن های تئاتر و موسیقی کرمان

روحی با بیان اینکه فعالیت های تئاتر و کنسرت برنامه ریزی شده در حال انجام است تاکید کرد:  سالن های موسیقی و تئاتر موجود به لحاظ کیفی در حد انجام جشنواره و اجرا نیست و مردم حق دارند تا تئاتر و در حوزه موسیقی در سالن خوب ببینند.

وی اظهار داشت: برای مبحث بهارستان هنرمندان ( محل خاکسپاری هنرمندان فقید) و اینکه چه افرادی مشمول آن می شوند در انجمن مفاخر استان کرمان کارگروهی برای بررسید وضعیت تشکیل شده است.  
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: کارگروه فرهنگ و هنر برای سومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز تشکیل شده و اولویت این است که به جای برگزاری برنامه های متعدد، برنامه هایی خلق شود که مخاطب جدید جذب کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا