فرهنگ و هنر

منوچهر نیازی به ارائه آثار تقلبی از او در بازار هنر اعتراض کرد

به گزارش کا 118، منوچهر نیازی هنرمند پیشکسوت نقاش متولد ۱۳۱۶ در تبریز است، او از ۱۴ سالگی نزد اساتید به نامی همچون اصغر پتگر، حسین شیخ، محمود اولیایی و احمد اسفندیاری به یادگیری هنر نقاشی پرداخت. در ۶ سال تحصیل در هنرستان کمال‌الملک نزد استادانی نظیر مهدی ویشکایی و حسین بهزاد حرفه نقاشی را آموخت. هنر مدرن را نزد استاد جلیل ضیاپور، ترکیب‌بندی را نزد استاد منوچهر شیبانی و تاریخ هنر و دنیای رنگ را از استاد هوشنگ سیحون فراگرفت.

تحصیلات دانشگاهی‌ نیازی در رشته موسیقی- اُپرا- و نقاشی بوده و فارغ‌التحصیل کویین کالج نیویورک با درجه «مسترگرید» در رشته تاریخ هنر و هنرشناسی است. وی نخستین اکسپوی هنری ایران در فضای باز – سال ۱۳۵۶ – در بوستان لاله را راه‌اندازی کرد. نیازی بیش از ۵۰ هزار اثر هنری خلق کرده و در حدود یکصد نمایشگاه داخلی و خارجی از جمله پاریس، سیدنی، شیکاگو، لس‌آنجلس، نیویورک، مونیخ، سنگاپور، تهران، شیراز، اصفهان و… شرکت داشته‌ است.

او بیش از ۳۰ جایزه از کشورهای مختلف برای ارائه آثارش دریافت کرده ‌است. در تمام این سال‌ها که آثار ارزشمندی را خلق و روانه نمایشگاه‌های متعدد از جمله موزه‌های هنرهای معاصر کرده‌ است هیچ‌گاه به کتاب شدن آثارش رضایت نمی‌داد زیرا حساسیت زیادی روی نورپردازی و قاب‌بندی در عکاسی از تابلوها دارد.

نیازی را می‌توان هنرمند رمانتیکی دانست که تأکید بر مردمی کردن هنر دارد. وی که آثارش در زمینه نقاشی سنتی است، عقیده دارد توجه و علاقه به نقاشی سنتی در جامعه ما شاید به این دلیل است که این نوع از نقاشی، همچنان با سنت‌های ما گره خورده و پیوند عمیقی دارد.

این نقاش صاحب سبک، نقاشی‌هایش را با الهام از موسیقی کلاسیک بتهوون و چایکوفسکی خلق می‌کند و منظره‌های نرم را با شنیدن فرانتس شوبرت می‌آفریند. این هنرمند پیشکسوت در موسیقی نیز دست دارد و تأثیر آن به وضوح در نقاشی‌هایش دیده می‌شود. همین گرایش کیفیت رمانتیک آثار وی را تشدید می‌کند.

منوچهر نیازی به ارائه آثار تقلبی از او در بازار هنر اعتراض کرد
اثری از منوچهر نیازی با تکنیک رنگ روغن روی بوم

بنا بر اعلام گالری مژده، وی به ارائه آثار تقلبی با امضای او در بازار هنر اعتراض کرده و در این باره اظهارداشت: بیش از هفت دهه است به عشق مردم نقاشی می‌کنم، بن‌مایه آثارم احساس و عشقی است که از مردم می‌گیرم و علاقه‌مندان به هنر می‌دانند آثارم همه این سال‌ها در اقصی نقاط دنیا با اقبال و استقبال روبه رو شده است. در سال‌های اخیر هم در حراج‌ها با افزایش قیمت روبه رو شده و خوشبختانه روند رو به رشدی دارد اما متأسفانه اخیرا متوجه شدم عده‌ای جاعل و متقلب در حال تولید آثار تقلبی از من هستند و علاوه بر جعل امضای من، سرتیفیکیت (گواهی و سند) جعلی هم درست کرده‌اند.

نیازی گفت: از این اتفاق باور نکردنی بسیار ناراحت و دل شکسته‌ام نه فقط برای خود و هنرم بلکه برای مردم، خریداران، مجموعه‌داران و گالری‌دارهایی که ندانسته برای اثر جعلی و تقلبی پول پرداخت می‌کنند. حتما از مراجع ذی‌صلاح پیگیری قانونی خواهم کرد و از متقلبان شکایت رسمی می‌کنم.

این نقاش پیشکسوت که دوست و هم آتلیه سهراب سپهری بود، بیان کرد: متاسفانه شنیده‌ام از چندین هنرمند پیشکسوت دیگر هم کارهای تقلبی بسیاری در بازار هنر ارائه می‌شود، این زنگ خطر جدی است که می‌تواند حتی آبروی هنر ایران در سطح بین‌الملل را به مخاطره اندازد. واضح است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه مراجع ذی‌صلاح باید برای این مهم چاره‌اندیشی کنند.

وی تاکید کرد: باید قوانین تنبیهی سختی برای متقلبان آثار هنری در نظر گرفته شود تا این کار که دزدی آشکار است و به کیان هنر ایران آسیب می‌زند متوقف شود.

نیازی اظهارداشت: این اعتراض برای دفاع از مردم و دوستداران گرانقدر هنر است، همه افرادی که برای سرمایه‌گذاری و یا برای دلشان اثر هنری می‌خرند و نباید برای دزدی جاعلان و متقلبان ضرر کنند و پولشان پای اثر جعلی برود.

این استاد نقاش گفت: افرادی که خواهان خرید آثارم هستند به گالری مژده و مژده طباطبایی مراجعه کنند؛ گالری مژده سرتیفیکیت(گواهی و سند) حرفه‌ای و کدگذاری شده طراحی و صادر خواهد کرد و من هم در این گالری حاضر خواهم بود تا آثار اصل و اصیل به دست مردم برسد.

نیازی یکی از تابلوهای خود با نام «استرس» را به گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) اهدا کرده است. همچنین گالری مژده سال ۱۳۹۳ با انتشار کتاب «خیزش خیال»، دور تازه فعالیت‌های منوچهر نیازی در ایران را پی‌ریزی کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا