فرهنگ و هنر

وامی برای نگرفتن

به گزارش خبرنگار کا 118به نظر می رسد در دیگر نقاط کشور هم این شرایط دشوار و نامناسب برای گرفتن تسهیلات مانع شده باشد که جمعیت چشمگیری موفق به دریافت این تسهیلات شوند و تفاوت چندانی با استان کرمان ندارد اما حداقل هنرمندان جنوب کرمان که گلایه مند هستند و می گویند با توجه به شرایط کاری و زندنگی آنان، اقتضائات خود را دارد.

بهمن ۱۳۹۹ وقتی که این تفاهم نامه امضا شد در متن آن دورنمای ایجاد سه هزار شغل در حوزه صنایع دستی دیده شد که امروز به نظر نمی رسد درصد کمی از آن هم محقق شده باشد.

هنرمندان جنوب کرمان که به صورت مستقیم با این مشکل درگیر هستند و از آن زمان به دنبال دریافت این تسهیلات ناکام مانده اند برای گرفتن این تسهیلات به نوعی مستاصل شده اند و تاکید می کنند باید شیوه دریافت و پرداخت این تسهیلات در بحث کلان کشوری تغییر کند.

تغییر رویه پرداخت

احسان باغگلی یکی از این هنرمندان است که به عنوان نماینده دیگر هنرمندان صنایع دستی جنوب کرمان پیگیر این تسهیلات است؛ او به خبرنگار کا 118گفت: شرایط دریافت این تسهیلات بسیار سخت است از جمله برای هر ۱۰۰ میلیون تومان یک ضامن جداگانه نیاز است، زمان تنفس آن بسیار کم و کارمزد نیز ۱۲ درصد دارد.

وی ادامه داد: اقساط سنگین امکان سوددهی به کارآفرین آن هم در این بخش را نمی دهد؛ کارمزد تسهیلات باید چهار درصد باشد و قراداد بالای ۱۰ سال تنظیم شود تا با سبک‌ترین اقساط به کارآفرینی بیانجامد.

پروانه تولید می تواند ضمانت باشد

باغگلی اضافه کرد: رویه پرداخت تسهیلات به کارآفرینان باید تغییر کند و پرونه اخذ شده تولید آن اداره نیز باید به عنوان ضمانت بانکی مورد قبول قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر کارآفرین حوزه صنایع دستی بخواهد نیروی جدید بگیرد باید به تناسب تعهد ایجاد کند و حق بیمه تامین اجتماعی بپردازد که این هم بر هزینه ها می افزاید.

این هنرمند سازنده تابلو ساعت طرح پته گفت: تسهیلات قرار است از ۵۰ میلیون تومان تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان باشد این درحالی است که اگر سقف این  تسهیلات را در نظر نگیرند نمی توان کاری در این حوزه راه اندازی کرد.

وامی برای نگرفتن

جیرفت با سابقه تاریخی سفالگری بدون سفال است

یکی دیگر از هنرمندان صنایع دستی حوزه سفالگری هم گفت: در تهران و کرمان آموزش های سفال و سرامیک را دیدم اما اکنون توان راه اندازی کارگاه را ندارم.

مریم سنجری افزود: در جیرفت باوجود جایگاه بسیار تاریخی در این حوزه کسی کار سفال انجام نمی دهد و ۲ نفر دیگر هم که در این حوزه فعالیت می کردند از این شهر رفتند.

وی ادامه داد: اکنون محصولات سفال با هزینه ای که به دلیل حمل و نقل اضافه می شود از سایر استان ها می آید این درحالی است که جیرفت خاک غنی برای سفال دارد و می توان محصول بهتری تولید کرد.

هنرمندان جنوب کرمان که به صورت مستقیم با این مشکل درگیر هستند و از آن زمان به دنبال دریافت این تسهیلات ناکام مانده اند برای گرفتن این تسهیلات به نوعی مستاصل شده اند و تاکید می کنند باید شیوه دریافت و پرداخت این تسهیلات در بحث کلان کشوری تغییر کند.

سنجری یادآور شد: پدرم کارمند است و تنها می توانست برای آموزش من هزینه کند که آن را انجام داده است و راه اندازی یک کارگاه کوچک سفالگری نیاز به حداقل ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که از عهده خانواده ام خارج است.

وی با اشاره به تاکیدات همگان  بر اشتغالزایی گفت: با راه اندازی کار می توانیم چند نفر دیگر را هم مشغول به کار کنیم اما اگر حمایت نشویم چگونه کارآفرینی کنیم.

سنجری ادامه داد: تسهیلاتی که در نظر گرفته اند را حتی اگر بتوانیم با مشکلات ضمانت دریافت کنیم تنفس کوتاهی دارد و کارمزد همین را هم به کل تسهیلات اضافه می کنند که باید به جای دغدغه کار نگران وام باشیم.

بانک های جنوب کرمان سختگیرتر هستند

کارشناس بنیاد برکت که مسئول پیگیری تسهیلات هنرمندان صنایع دستی در جنوب کرمان است هم به کا 118گفت: باید طبق آیین نامه عمل کنیم و نمی توانیم بانک یا هر دستگاه دیگر را مجبور به انجام کاری کنیم.

حجت الاسلام امیری افزود: با ایجاد ارتباط با بانک ها و کمک به آنها تلاش می کنیم ارتباطی ایجاد شود و بتوانیم بانک را مجاب کنیم کمی در ضمانت ها تسهیل شود.

وی ادامه داد: بانک های جنوب کرمان از مرکز هم سخت‌گیری بیشتری اعمال می کنند چون در دریافت وام های گذشته با مشکلاتی مواجه شده اند و این موضوع بانک های این منطقه را حساس کرده است.

امیری اضافه کرد: اگر بانک ها جواز کسب را به عنوان ضمانت هنرمندان صنایع دستی قبول کنند راهگشا خواهد بود.

وامی برای نگرفتن

به گزارش کا 118حال مقرر شده است که این هنرمندان مشکلات و درخواست های خود را در نامه ای به مسئولان کشوری طرف این قرارداد بنویسند شاید با تغییر برخی موارد بتوانند راهی برای دریافت این تسهیلات فراهم آورند.

هنرمندان در جنوب کرمان بسیار به این نامه امید دارند و می گویند حاضرند یک سال دیگر هم صبر کنند تا شاید با تغییر شرایط امکان استفاده از این تسهیلات برایشان فراهم آید.

بدون پشتوانه مالی یا با کمک این تسهیلات امکان راه اندازی کار یا توسعه کارهای صنایع دستی وجود ندارد و حدود ۲۷ هنرمند و صنعتگر صنایع دستی در جنوب کرمان تقاضای دریافت این تسهیلات را دارند.

هنرمندان جنوب کرمان در تولید محصول در عرصه های سفالگری و کوزه گری، قلم زنی و نقوش روی مس، تابلو مس و ظروف مسی، حصیربافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و فرش سنتی که بیشتر آنها از طرح های سنتی باستانی استفاده می کنند فعال هستند.

هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، فاریاب، رودبارجنوب، منوجان و قلعه گنج در جنوب استان کرمان استقرار دارند که از مناطق پراستعداد در حوزه های مختلف صنایع دستی به شمار می روند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا