فرهنگ و هنر

واگذاری فرایند ثبت و نظارت بر اتاق‌های فرار به شورای نظارت بر اسباب‌بازی

به گزارش کا 118از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیست‌ونهمین جلسه شورای نظارت بر طراحی، ساخت و توزیع اسباب‌بازی به موضوع نظارت محتوایی بر عملکرد اتاق‌های فرار در سراسر کشور اختصاص یافت.

این نشست با حضور نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، سازمان تبلیغات اسلامی، حامد علامتی مدیرعامل، محمود مروج معاون فرهنگی و لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی برگزار شد.

واگذاری فرایند ثبت و نظارت بر اتاق‌های فرار به شورای نظارت بر اسباب‌بازی

در ابتدا، آیدین مهدی‌زاده‌ تهرانی رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی به ارائه گزارشی از تصمیم‌ها و اقدام‌های پیگیری شده در جلسه‌های قبلی پرداخت و رئوس جلسه پیش رو را مطرح کرد.

در ادامه، ساز و کار نظارت محتوایی بر سناریوها و عملکرد اتاق‌های فرار در سراسر کشور – که بر عهده شورای نظارت بر اسباب‌بازی است – مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این زمینه مقرر شد از این پس فرآیند ثبت و نظارت بر اتاق‌های فرار برعهده کمیسیون تخصصی اتاق‌های فرار شورا متشکل از کارشناسان فرهنگی کانون، فعالان حوزه اتاق فرار و نمایندگان شورای نظارت بر اسباب‌بازی قرار بگیرد.

واگذاری فرایند ثبت و نظارت بر اتاق‌های فرار به شورای نظارت بر اسباب‌بازی

اتاق‌های فرار یک نوع بازی گروهی، فکری و معمایی هستند که در آن افراد با تشکیل یک تیم و ورود به فضای واقعی بازی، با کمک کار تیمی و حل معماها و پازل‌های بازی و سیر روند بازی در مدت زمان مشخص باید به هدف از پیش تعیین شده دست پیدا کنند و قبل از تمام شدن زمان بازی از آنجا خارج شوند. با وجود فعالیت‌های انجام شده از سوی وزارت ورزش و جوانان و فعالان این حوزه، دارندگان این مراکز تاکنون موفق به دریافت مجوزهای لازم برای فعالیت از سازمان مشخصی نشده‌اند. صدور مجوزهای فرهنگی از سوی شورای نظارت بر اسباب‌بازی می‌تواند بخشی از مشکلات نظارتی و مناسب‌سازی محتوای این اتاق‌ها را مرتفع کند.

همچنین نماینده مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی به عنوان نماینده وزارت صمت خبر از حمایت از کسب و کارهای مرتبط با بازی و اسباب‌بازی که اتاق‌های فرار نیز از آن دسته‌اند داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک این کسب و کارها می‌توانند از طریق این دفتر به‌دنبال تشکیل صنف خود باشند. در خصوص ساماندهی و ثبت رسمی تولیدکنندگان اسباب‌بازی در سامانه جامع تجارت ایران مقرر شد نماینده انجمن تولیدکنندگان، کارشناسان شورای نظارت بر اسباب‌بازی و نمایندگان دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت، طی جلسه‌هایی مراحل تشکیل صنف تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات بازی و اسباب‌بازی را پیگیری و تا حصول نتیجه دنبال کنند.

دبیرخانه این شورا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد و هدف آن ساماندهی صنعت اسباب‌بازی از طریق حمایت، هدایت و نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی کودکان تعیین شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا