فرهنگ و هنر

ویژگی سی‌امین دوره هفته کتاب یکپارچگی ۶۰ نهاد و سازمان در برگزاری آن است

به گزارش خبرنگار کتاب کا 118، نشست رسانه‌ای دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی چهارشنبه ۱۸ آبان در سالن کتابخانه پارک شهر برگزارشد. محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر هفته کتاب نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی؛ محمدرضا اسفاری مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی، اصغر گودرزی مدیرکل امور کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌ها و جواد اسدی سرپرست اداره‌کل تامین منابع کتابخانه‌ها حضور داشتند.

هراتی درباره برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی‌امین دوره هفته کتاب گفت: این دوره یک ویژگی مهم دارد و آن ویژگی، هماهنگی دستگاه‌های مختلف در این دوره است تا جایی که ۶۰ دستگاه به شکل مستقیم، مرتبط و یک‌صدا برنامه‌های هفته کتاب را برگزارخواهندکرد.

به گفته دبیرهفته کتاب نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی قرار شد همه دستگاه‌ها از شعار واحد استفاده کنند. پوستر نهاد کتابخانه‌های عمومی هم بر گرفته از پوستر اصلی است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد با تاکید بر اینکه در کنار هم‌افزایی، برخی از دستگاه‌ها برنامه‌های مختص خود را دارند، ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی در سی‌امین دوره برنامه‌های خاصی خواهدداشت. هفته کتاب از شنبه با اجرای مراسم تجدید میثاق در حرم مطهر امام خمینی(ره) شروع خواهدشد. مسابقه آن سوی آفتاب برای این هفته در نظر گرفته شده‌است. همچنین بخش بخشودگی جرائم کتابخانه را در این هفتهخواهیم داشت.

او با اعلام اینکه هم‌زمان با سی‌امین دوره هفته کتاب نزدیک ۳۳ کتابخانه عمومی افتتاح، تکمیل و جابجا خواهدشد، ادامه داد: از این موارد  ۱۷ کتباخانه برای نخستین بار افتتاح رسمی  خواهدشد.

 ویژگی سی‌امین دوره هفته کتاب یکپارچگی ۶۰ نهاد و سازمان در برگزاری آن است

ادامه پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی

هراتی با اشاره به پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی که در هفته کتاب برگزار خواهدشد، افزود: سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ نسخه کتاب به نهاد اهدا شده بود که امسال هم این اقدامات ادامه خواهدداشت.

دبیر هفته کتاب نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی با اشاره به آمار خانه کتاب درباره ثبت کتاب بیان کرد: مردم ما مردم کتابخوانی هستند و از کتاب الکترونیک، صوتی و مکتوب استفاده می‌کنند، البته باید در این حوزه بیشتر تلاش کرد. همچنین برای تسهیل دسترسی به کتاب اعضای کتابخانه‌های نهاد، بسته کودک و نوجوان در ۲۷۰۰ کتابخانه‌ که بخش کودک با کیفیت‌های مختلف دارند، ارسال خواهد شد. این بسته‌ها نزدیک ۱۲۹ هزار نسخه و ۵۷ عنوان کتاب است.

او با بیان اینکه پویش کتاب دستت چیه؟ درباره این پویش توضیح داد: این سلسله پویش‌هایی است که در دو بخش مردم و مسئولان برگزار خواهد شد. افراد در سه دقیقه کتاب را در یک ویدئو معرفی می‌کنند.

به گفته هراتی برگزاری مسابقه ملی مشاعره با حضور کتاب در محافل کتابخانه‌ها برگزار خواهدشد.

در ۲۴ آبان عضویت در کتابخانه‌های عمومی رایگان خواهدبود

هراتی سه‌شنبه ۲۴ آبان را روزی ویژه برای نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد و افزود: در این روز مراسم تجلیل از برگزیدگان کتابخانه‌های عمومی در حوزه‌های مختلف برگزار خواهدشد. برگزیدگان در نتیجه نزدیک به یک ماه و نیم ارزیابی نرم‌افزاری و مغزافزاری انتخاب شده‌است و در این انتخاب تلاش شده که حق کسی ضایع نشود.

دبیر هفته کتاب نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی افزود: پیک کتاب در روزهای کرونا راه‌اندازی شد، این برنامه در استان‌های مختلف ادامه دارد. در ۲۴ آبان عضویت در کتابخانه‌های عمومی رایگان خواهدبود.

او با اشاره به تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تجهیز منابع کتابخانه‌های مرکزی بیان کرد: ارسال ۳۸ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های مرکزی (ایلام، قم، خراسان شمالی، قم و گیلان) که در حال راه اندازی هستند، انجام خواهدشد، زیرا مطلوب مدیران نهاد این است که کتابخانه‌های مرکزی بیش از ۵۰ هزار نسخه کتاب داشته‌باشند.

نخستین نماهنگ درباره کتابخانه سیار تولید شده‌است

هراتی درباره جزئیات برنامه‌های فرهنگی توضیح داد: مسئولان در ۳۱ استان برنامه‌های کتاب‌خوانی را اعلام کردند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد با اشاره به اینکه در این هفته برنامه‌های تصویری گوناگونی پخش خواهدشد، گفت: برنامه آقا و خانم کتابدار که پیش از این هم چند سری‌ از آن ساخته شده بود، تولید شده‌است که پخش خواهدشد. پادکست و نماهنگ‌های برنامه تلویزیونی و هدهد سفید در حال اصلاح است و در هفته کتاب پخش خواهد شد. برنامه‌هایی درباره شخصیت‌هایی که نهاد کتابخانه‌های عمومی بر اساس روان‌شناسی کودک و زیست‌بوم ایرانی طراحی کرده،  می‌بینیم و می‌شنویم. همچنین نخستین نماهنگ درباره کتابخانه سیار تولید شده‌است. این ایتم‌های تصویری توسط همکاران برای توجه به کتابداران تولید شده‌است.

 ویژگی سی‌امین دوره هفته کتاب یکپارچگی ۶۰ نهاد و سازمان در برگزاری آن است

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا