فرهنگ و هنر

 کنگره بین‌المللی امناءالرسل در قم برگزار شد

به گزارش کا 118از مرکز خبر حوزه، دبیر کنگره بین‌المللی امناءالرسل در این مراسم گفت: قریب به سه سال پیش که موضوع کنگره بین‌المللی امناءالرسل در حوزه قم مطرح شد، خدمت آقایان در نجف و کربلا رسیدیم که مورد استقبال بزرگان حوزه عراق قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا اسکندری ادامه داد: از اهداف کنگره این است که زمینه‌ای را برای تکریم علما و بزرگان فراهم کند تا آثار و دستاوردهای ایشان جمع‌آوری، تألیف و تکثیر شود.

وی با بیان این که تکریم این بزرگان یک واجب و تکلیف الهی است، ابراز داشت: امروز حوزه نجف و قم ۲ حوزه فعال هستند و در کنار این ۲ سایر حوزه‌های ایران و جهان حتی در کشورهای اروپایی حوزه‌های علمیه شیعه فعال و پویا هستند و نیاز است که بزرگان و عالمان دین در این حوزه‌ها به‌خوبی شناسانده شوند.

وی بیان داشت: یکی از اتفاقات ارزشمند در این کنگره برگزاری نشست‌های علمی بود که مباحث علمی خوبی مطرح شد که آثار خوبی به همراه خواهد داشت.

دبیر کنگره بین‌المللی امناءالرسل افزود: برای تکریم از آیت‌الله خرسان تمامی آثار ایشان با همکاری همه مراکز حوزوی و علمی در ایران و عراق جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ جلد از آثار ایشان جمع‌آوری و بعد از سه سال ۸ جلد از مقالات نیز امروز رونمایی شد .

اسلام بدون روحانیت بزرگ‌ترین خطری است که دین را تهدید می‌کند

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) نیز در این کنگره گفت: اسلام بدون روحانیت بزرگ‌ترین خطری است که دین را تهدید می‌کند و باید با نشر و تبیین معارف دین اجازه این کار را نداد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی اظهار داشت: تعامل حوزه‌های علمیه به خصوص حوزه علمیه قم نجف می‌تواند در تبیین و توسعه معارف اهل‌بیت نقش خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: شرایطی که امروز در جهان وجود دارد برای تبیین معارف در هیچ زمانی به‌مانند این زمان فراهم نبوده است به خصوص باتوجه‌ به بحران‌های موجود در حوزه معرفت و اخلاق که با آن مواجه هستیم دل‌ها و قلب‌ها آماده دریافت تعالیم اسلام است.

رمضانی ابراز داشت: شناخت ظرفیت‌های حوزه نجف و قم می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرین باشد هرچند که برخی از افراد مغرض به دنبال اختلاف‌افکنی بین این ۲ حوزه هستند که به طور حتم راه به جایی نخواهند ببرند.

وی با اشاره به سیروسلوک آیت‌الله خرسان تصریح کرد: آن چیزی که در بررسی سیره ایشان توجه من را جلب کرد، شخصیت معنوی ایشان بود که یک نوع برجستگی برای حوزه‌های علمیه خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) افزود: زهد، ساده‌زیستی، اخلاق و درجات علمی ایشان متمایز و ویژه است و از جمله شخصت هایی است که امروز باید در جامعه دینی شناسانده شود.

آیت‌الله خرسان بر تألیف کتاب‌ها به‌صورت علمی و مستند تأکید می‌کند

همچنین عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این کنگره گفت: آیت الله خرسان نظر داشتند که کتاب‌ها به‌صورت علمی و مستند نوشته شود و همواره در آثار خودشان این مهم را رعایت کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجم‌الدین طبسی اظهار داشت: ابن عباس در تاریخ اسلام فردی است که آیت‌الله خوئی از آن دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد: ابن عباس ولایت‌مدار بود به‌طوری‌که در دفاع از ولایت امام علی (ع) بارها وارد شدند و به باور بسیاری از عالمان، ایشان احادیث فراوانی را که از پیامبر اسلام (ص) روایت کرده‌اند را در محضر امام علی (ع) شنیده و درک کرده است چرا که در زمان رحلت پیامبر اسلام ایشان نهایتاً ۱۲ سال داشته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از شاهکارهای آیت‌الله خرسان دفاع از ابن عباس است که در موسوعه ابن عباس به آن اشاره کرده است.

طبسی ابراز داشت: کتاب مکارم‌الاخلاق چند چاپ در مصر دارد، اولین چاپی که صورت گرفت دست‌های ناپاک در آن دست بردند و حذفیاتی را در این کتاب انجام دادند.

وی ابراز داشت: آیت‌الله خرسان در یکی از آثار خودش به‌صورت مستند به تحریف‌هایی که در این کتاب صورت‌گرفته، اشاره کرده است.

سید محمدمهدی موسوی خرسان که با نام محمدمهدی بن حسن خرسان نیز شهره است، محقق و مؤلف شیعی است که آثار مهمی را تصحیح و تألیف نموده‌است. کتاب موسوعه عبدالله بن عباس وی در سی و چهارمین همایش کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، برنده جایزه برگزیده در حوزه دین و سیره نویسی شد.

سید محمدمهدی به سال ۱۳۴۷ ه‍.ق در نجف به دنیا آمد و در خانه با همت پدر و مادرش، شروع به آموختن علوم قرآنی نمود. سپس وارد مکتب خانه شد و در نهایت با ورود به حوزه علمیه نجف، دوره‌های سطح را نیز گذراند. پدرش سید حسن بن هادی خرسان، از علماء شهر نجف محسوب می‌شد که نزد فقهای بزرگ شیعه همچون سید ابوالحسن اصفهانی، محمدحسین نائینی، ضیاءالدین عراقی و ابوتراب خوانساری درس آموخت.

محمدمهدی خرسان از دوران جوانی به تألیف علاقه نشان داد و کتابت را با موضوع عبدالله بن عباس شروع کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا