فرهنگ و هنر

گردشگری خوراک با احیای غذاهای کهن ایرانی رونق می‌گیرد

زهرا لاریجانی در گفت‌وگو با کا 118درباره توسعه گردشگری خوراک و احیای غذاهای کهن ایرانی گفت: بعضی غذاهای کهن ایرانی را می‌توان به عنوان غذاهای از یادرفته برشمرد، که احیای آنها برای جذب و ماندگاری گردشگران به خصوص گردشگران داخلی، بسیار موثر خواهد بود.

کارشناس مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر کدام از استان‌های ما ظرفیت‌های خاص و متنوعی در غذاهای کهن ایرانی دارند که از آن جمله می توان به ۳۵ نوع غذای کهن در استان سیستان و بلوچستان مانند سبزوک و بتاهک، پنج نوع غذای کهن در استان خوزستان، مانند نان چرب شوشتر و هفت نوع غذای کهن در استان یزد، مانند انواع اِشنکه اشاره کرد.  

وی خاطرنشان کرد: قطعا در دبیرخانه علمی میز گردشگری خوراک ایرانی به این مقوله توجه خاصی خواهیم داشت و با استفاده از نظرات و ظرفیت علمی متخصصان نسبت به احیای غذاهای کهن ایرانی اقدام خواهد شد.  

بیشتر بخوانید

گردشگری خوراک محصولی نوپا با خلاقیتی نامحدود در جذب گردشگر

گردشگری خوراک با احیای غذاهای کهن ایرانی رونق می‌گیرد

پخت قدیمی‌ترین خورش و برنج جهان در ایران

لاریجانی با بیان این که غذاهای کهن ایرانی در ژن و شاخصه‌های وراثتی مردم ما نهفته است، گفت: فدراسیون گردشگری خوراک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای احیای غذاهای کهن ایرانی با استفاده از بنیه علمی صاحب‌نظران اقدام خواهد کرد که قطعا در توسعه گردشگری خوراک موثر است.

وی بیان کرد: قدیمی‌ترین خورش و برنج جهان در ایران طبخ میشده است، اما طبخ برنج در ایران باستان، رسم و رسوم خاصی داشته که هنوز هم این رسوم ماندگار است. در ایران باستان برای طبخ غذا به سختی و املاح آب، نوع اقلیم، دمای هوا و ارتفاع از سطح دریا به عنوان عوامل موثر که باعث افزایش کیفی سلامت و لذت بخشی مطلوب طعم غذا است توجه ویژه‌ای میشده است.

کارشناس مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشریح کرد: سفره‌های غذای ایران کهن، بسیار متنوع و گسترده بوده است، حتی به تفکیک مشاغل نیز دارای خواص زیاد و طبخ متفاوت بوده‌اند. به عنوان مثال غذاهای کاروانی(غذاهای سفری)، غذاهای بازاری، غذاهای نظامی، غذاهای چاپاری، غذاهای دهقانی (کشاورزی)، غذاهای چوپانی و غذاهای جاشویی، بخش‌های متنوعی از غذاهای کهن ایرانی بوده‌اند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا