فرهنگ و هنر

آموزش نوجوانان در دومین رویداد استاپ‌موشن مورد توجه قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار فرهنگی کا 118، حوزه هنری کودک و نوجوان انقلاب اسلامی به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار انیمیشن استاپ‌موشن در سطح ملی و ایجاد بستری گسترده‌تر و بهتر برای مخاطبان این سبک از انیمیشن، دومین رویداد ملی استاپ‌موشن؛ مسیر رشد و رقابت نوجوانان را از شهریور تا آبان ماه امسال به دبیری محسن مشرقی برگزار می‌کند.

شناسایی نوجوانان مستعد و علاقه‌مند به این حوزه و شبکه‌سازی، رشد و ارتقای هنرمندان نوجوان و تولیدکنندگان استاپ‌موشن در موضوع روایت، خلق محتوا و مفهوم در اثر هنری، شبکه‌سازی فعالان در اکوسیستم، فراهم‌سازی بستر مناسب برای آموزش و تبادل دانسته‌ها و بروز خلاقیت و نوآوری در نوجوانان، گسترش توانایی‌ها با ارائه انواع آموزش‌های حضوری و مجازی برای رسیدن به کیفیتی بالاتر در تولیدات از اهداف برگزاری این رویداد است.

همچنین تقویت جایگاه انیمیشن و به خصوص تکنیک استاپ‌موشن در سینما و بازار تبلیغات کشور، ایجاد جریان تولید مبتنی بر سیاست‌های حوزه هنری و رواج فرهنگ تولید و مصرف استاپ‌موشن، تولید انیمیشن کم‌هزینه برای عموم علاقه‌مندان و زمینه‌سازی راه‌اندازی استودیوهای تولید محتوا و انیمیشن‌سازی در سال‌های آتی از دیگر اهداف رویداد ملی استاپ‌موشن است.

بهنام بهادری دبیر هنری نخستین جشنواره بین‌المللی «استاپ‌موشن خانگی» و عضو شورای سیاستگذاری دومین رویداد ملی «استاپ‌موشن» درباره تفاوت این رویدادها به خبرنگار کا 118اظهارداشت: سال ۱۳۹۹ در دوران شیوع کرونا، با توجه به الزام فاصله‌گذاری و محدودیت‌های اجتماعی و شعار «در خانه بمانید» برای کنترل و پیشگیری از این بیماری، طرح «استاپ‌موشن خانگی» برای تولید استاپ‌موشن با دوربین‌های تلفن همراه و تبلت را به معاونت فرهنگی حوزه هنری ارایه کردیم و خوشبختانه مورد پذیرش قرار گرفت و در سطح بین‌المللی برگزار شد.

وی با اشاره به استقبال قابل توجه نوجوانان و جوانان از نخستین جشنواره بین‌المللی «استاپ‌موشن خانگی» گفت: علاقه‌مندانی از ۱۱۰ کشور در این جشنواره شرکت کردند و بیش از ۲هزار اثر از داخل و خارج از کشور به جشنواره «استاپ‌موشن خانگی» ارسال شد؛ در راستای تجربه برگزاری این جشنواره، همکاران در حوزه هنری کودک و نوجوان علاقه‌مند بودند که این مسیر را نه در قالب جشنواره بلکه در قالب یکسری بازه‌های آموزشی برای نوجوانان ادامه بدهند، به همین ترتیب، ابتدا این جشنواره را به صورت ملی اعلام کردند و مباحث آموزشی را در این راستا پیش بردند. همچنین نام «جشنواره» به آن اطلاق نمی‌شود و «رویداد» مدنظر است.

بهادری درباره اهمیت برگزاری دومین رویداد ملی «استاپ‌موشن» با رویکرد نوجوانان بیان کرد: مباحث و نیازهای نوجوانان یکی از موضوع‌هایی است که در کشور ما مغفول مانده و بیشتر مباحث مربوط به کودکان و بزرگسالان مورد توجه قرار گرفته است، کودک و نوجوان هم همیشه باهم یدک بوده‌اند، در رسانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط هیچ‌گاه به دغدغه نوجوانان توجه نشده است. تمرکز دومین رویداد ملی «استاپ‌موشن» بر نوجوانان؛ کمتر کودکان و کمتر جوانان است.

عضو شورای سیاستگذاری دومین رویداد ملی «استاپ‌موشن» خاطرنشان کرد: نقطه قوت این رویداد، توجه و تمرکز بر نوجوانان است، نوجوانان هم در محدوده سنی خاصی (۱۲ تا ۲۰ سال) هستند و نیاز به آموزش دارند و به نظر می‌رسد که دومین رویداد ملی «استاپ‌موشن» برای آغاز مسیر آموزش و تجربه‌اندوزی نوجوانان مناسب است.

آموزش نوجوانان در دومین رویداد استاپ‌موشن مورد توجه قرار گرفته است

وی با اشاره به برگزاری دومین رویداد ملی «استاپ‌موشن» در ۶ شهر کشور؛ تهران، مشهد، اصفهان، قزوین، کاشان و زهکلوت(جنوب استان کرمان) اظهارداشت: برای دومین رویداد نباید این انتظار را داشته باشیم که در همه استان‌ها بتوانیم روند آموزش را داشته باشیم اما قطعا چشم‌انداز این است که در تمامی استان‌های کشور، دوره‌ها و مباحث آموزشی پیگیری شود، در حال حاضر این روند آغاز شده است و آغاز خوبی است، تمامی جشنواره‌ها و رویدادها هم چنین روندی داشته‌اند؛ ابتدا به صورت محدود برگزار شدند و طی ۳۰ تا ۴۰ سال به صورت گسترده‌تر ادامه پیدا کردند، این رویداد هم مستثنی نیست، در ۶ شهر کشور آغاز به کار کرده و قطعا ادامه پیدا می‌کند، چه بسا اگر لزومی پیدا کرد، به صورت بین‌المللی هم برگزار خواهد شد.

بهادری درباره چرایی برگزاری این رویداد در قالب استاپ‌موشن گفت: خیلی مرسوم نیست که استاپ‌موشن، انیمیشن نامیده شود؛ انیمیشن در تصور ما، نقاشی متحرک به صورت کاغذی یا با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری است اما استاپ‌موشن خیلی خالص‌تر است؛ علاقه‌مندان و در این رویداد به خصوص نوجوانان می‌توانند با استفاده از کاغذ، مقوا، پارچه، با وسایلی که در خانه یا مدرسه در دسترس است، اثری را تولید کنند، مضامین و داستان اثر مهم است و اینکه چگونه و با چه تکنیکی این اشیا حرکت داده شود؛ قطعا این موارد نیز نیازمند آموزش است، بخشی از این آموزش در سایت جشنواره دومین رویداد ملی «استاپ‌موشن» بارگذاری شده است و بخشی از آن در جریان خطا و تجربه تولید اثر با استفاده از تلفن‌های همراه و نرم‌افزارهای موجود برای تولید استاپ‌موشن به دست می‌آید.

در معرفی استاپ‌موشن  آمده است: به طور کلی همه انیمیشن‌ها از قرار گرفتن چند تصویر به صورت پشت سر هم و پی در پی، ساخته می‌شوند. در انیمیشن‌های دوبعدی، تصاویر نقاشی شده با دست یا کامپیوتر، فریم به فریم نمایش داده می‌شوند و در انیمیشن‌های سه بعدی، مدل‌های کامپیوتری به آهستگی حرکت کرده و با گرفتن عکس‌های پشت سرهم از آنها، یک تصویر متحرک تشکیل می‌شود.

در ساخت انیمیشن به روش استاپ‌موشن، به جای استفاده از نقاشی، از عروسک‌های ساخته شده با خمیر و یا لگو و به طور کلی در مواردی به جای عروسک از اشیا یا مدل‌های واقعی یا مدل‌های خمیری استفاده می‌شود. این کار به این صورت انجام می‌شود که مدل را کمی حرکت می‌دهند، سپس از آن عکس گرفته می‌شود و آنقدر این عمل را تکرار می‌کنند تا حرکت تصویر را به بیننده القا کنند.

استاپ‌موشن بیشتر بر روی تکنیک‌های داستان‌سرایی برای تدوین یک روایت تمرکز دارد اما این روش به طور کلی به عنوان یک شکل هنری خاص از انیمیشن، نوعی قصه‌گویی با تصویر است. استاپ‌موشن هنر چندوجهی؛ نور، صدا، تصویر، شخصیت‌سازی، قصه و میزانسن است. در استاپ‌موشن اجسام می‌توانند به روایت داستان کمک کنند و سازنده را به یک انیمیشن جذاب و خلاقانه برسانند.

با توجه به دسترسی راحت و استفاده نوجوانان از ابزارهای ارتباطی مانند تبلت و تلفن همراه، این آثار می‌توانند در خانه، مدرسه و دیگر مکان‌ها با توجه به خلاقیت و نوآوری علاقه‌مندان تولید شوند. استاپ‌موشن در شرایط آماتوری نیاز به صرف هزینه‌ای ندارد. فقط ذهن خلاق و تمرین در چگونگی ساختار مناسب فیلم منجر به تولید یک اثر مطلوب خواهد شد.

استاپ‌موشن یکی از قالب های تولید محتواست که نوجوانان به راحتی و با هر بهانه‌ای می‌توانند آن را بیاموزند، استاپ‌موشن در دنیا هم‌اکنون نیز مطرح است و بازار کار و مصرف آن در داخل و خارج از کشور آینده روشنی دارد.

دومین رویداد ملی استاپ‌موشن؛ مسیر رشد و رقابت نوجوانان از شهریورماه امسال آغاز به کار کرده و تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد. مسیر رقابتی این رویداد از ۱۸ مهرماه آغاز شده است. تنوع قالب، استعدادیابی، حمایت از ایده‌ها، مشارکت ملی، ایجاد چرخه رشد و آموزش از ویژگی‌های این رویداد است.

همچنین آموزش و تجربه‌اندوزی، رقابت در مسیر، محور و مورد توجه نبودن محصول، بازارچه هنر و همکاری تیمی فرق این رویداد با تمام جشنواره‌هاست. 

امیررضا مافی، بهنام بهادری، شعیب حسینی‌ مقدم، سیدمجتبی موسوی و محسن مشرقی اعضای شورای سیاستگذاری دومین دوره رویداد ملی استاپ‌موشن هستند. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دومین رویداد ملی استاپ‌موشن می‌توانند به نشانی اینترنتی www.stopmotionfest.ir مراجعه کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا