فرهنگ و هنر

آسیب‌شناسی برنامه‌های اربعین ۱۴۰۱ ضروری است

به گزارش کا 118از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب در نشست مسوولان و دست اندرکاران کارگروه های کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، این روز را از شعائر الهی توصیف کرد و خواستار آسیب شناسی اقدام های صورت گرفته در اربعین ۱۴۰۱ شد.

وی با بیان فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه و اهمیت این حرکت عاشقانه و مومنانه به تبیین نقش روشنگرانه و تاثیرگذار امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در صحنه های فرهنگی و تبلیغی نهضت عاشورا و اربعین حسینی پرداخت.

نواب با تاکید بر توجه به آموزه های فرهنگی این حرکت عظیم مردمی خاطرنشان کرد: درس اربعین زنده نگاه داشتن حقیقت و شهادت در مقابل طوفان تبلیغات دشمن است.

وی نقش اربعین در زنده و بروز نگاه داشتن نهضت امام حسین(ع) را یادآور شد و با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص همبستگی و انسجام جهان اسلام اظهار داشت: درهیچیک از مناسک دینی، همبستگی و انسجام ادیان الهی همانند اربعین نمود ندارد.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: حتی در مراسم حج که نمود اوج همبستگی و انسجام مسلمانان است پیروان همه ادیان الهی حضور ندارند ولی در اربعین اوج همبستگی عاشقانه ادیان ابراهیمی را شاهد هستیم.

وی افزود: برخی افراد می خواهند با الگوگیری از اربعین برنامه ادیان ابراهیمی را برگزار کنند در حالی که امام حسین(ع) و عشق حسینی پیروان این ادیان را از قبل گردهم آورده است، کاری که آنها می خواهند انجام دهند حرکتی سیاسی و دولتی با رژیمی بدنام و کودک کش است در حالیکه مراسم اربعین از روی عشق، اردت و معرفت و پایا و مانا است.

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با اشاره به اینکه اربعین پویایی داشته و دارد، اظهار داشت: کنگره اربعین با برنامه های جدید و فعالیت های عمیق و تاثیرگذار توانسته است انسان ها را از سراسر گیتی جذب کند به نحوی که امروز در جهان شاهد الگو و الهام گرفتن از اربعین و شکل گیری حرکت های پیاده روی به سبک اربعین هستیم.

وی پویایی اربعین را در گرو آسیب شناسی عنوان و تصریح کرد: ارزیابی جایگاه اربعین گذشته و آینده ضروری است و همه مجریان و دست اندرکاران باید این مهم را مورد توجه قرار دهند.

نواب با اشاره به اینکه مسوولان حوزهای ذی ربط در سازمان حج و  زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و دست اندرکاران در دیگر مجموعه ها نیز به این امر پرداخته اند، ابراز امیدواری کرد که با حرکت و تلاش همگان کاستی های مراسم اربعین بویژه در بخش فرهنگی برطرف شود.

وی از تلاش های صورت گرفته در کمیته های مختلف ستاد اربعین برای فراهم کردن زمینه حضور زائران ایرانی در زیارت اربعین تقدیر کرد و با اشاره به کلاس های آموزشی که برای زائران حج تمتع به منظور اشنایی با معارف دین و مناسک و اعمال حج قبل از اعزام  به سرزمین وحی برگزار می شود خواستار توجه بیشتر به برنامه های آموزشی زائران اربعین شد.

نواب گفت: برگزاری این گونه جلسات آموزشی موجب خواهد شد که سفر معنوی و روحانی اربعین بر روی زائران تاثیر بیشتری داشته باشد و با نگاه عمیق تری مشرف شوند.

در این نشست که مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین و مسوولان کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف اربعین نیز شرکت داشتند حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به بیان فعالیت صورت گرفته در بخش های مختلف این کمیته در اربعین ۱۴۰۱ اشاره و هدف از برگزاری این جلسه را ارزیابی فعالیت های اربعین گذشته و ارائه پیشنهاد ها واایده های نو برای اربعین آینده عنوان کرد.

وی از حاضران خواست بمنظور ارائه برنامه عملیات اربعین ۱۴۰۲ به ستاد مرکزی اربعین علاوه بر بحث و بررسی رویکردها و سیاست های مدنظر در کارگروه های عضو کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، به رفع چالش ها با ارائه راهکارهای مناسب و نقاط قوت فعالیت ها در حوزه آموزشی و فرهنگی هرچه بیشتر توجه کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا