فرهنگ و هنر

آغاز فصل جدید تعاملات رسانه‌ای کشورهای حوزه دریای خزر

به گزارش خبرنگار فرهنگی کا 118، ایمان شمسایی در دیدار با آسادجان خراجاو ، مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری ازبکستان در حاشیه دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی سازمان همکاری های اسلامی که در استانبول برگزار شد به اهمیت گسترش تعاملات فرهنگی و رسانه ای با همسایگان اشاره کرد و افزود: رویکرد دولت سیزدهم گسترش تعاملات به ویژه با همسایگان است و سفر اخیر رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به ازبکستان و شرکت در اجلاس شانگهای آغازگر فصل جدیدی از تعاملات دو کشور است.

تاکید بر افزایش تعاملات فرهنگی و رسانه ای 

وی در ادامه با یادآوری اینکه شهرهای سمرقند و بخارا اشتراک زیادی از نظر معماری و بافت شهری با شهرهای ما به ویژه اصفهان دارد و شعر فارسی بر دیوارهای این شهر نقش بسته است، اظهار داشت: با وجود اشتراکات فرهنگی و همکاری های ایران با کشورهای آسیای میانه، اما با ازبکستان آن گونه که باید و شاید دارای ارتباط فرهنگی نبودیم و اعزام رایزن فرهنگی به این کشور و امضای تفاهمنامه های همکاری می تواند منجر به افزایش تبادلات در حوزه محصولات فرهنگی هنری و انتقال تجربیات فعالان رسانه ای دو کشور باشد.

شمسایی همچنین به برگزاری جشنواره مطبوعات کشورهای حوزه دریای خزر اشاره کرد و گفت: اخیرا جشنواره‌ای در آستاراخان روسیه با حضور اصحاب رسانه ایران و سایر کشورهای حوزه خزر برگزار شد و این فرصت به همراه پیمان شانگهای و نگارش پیوست رسانه ای آن توسط روزنامه نگاران ایرانی و ازبکستانی و ارائه به مقامات سیاسی دو کشور می تواند فصل جدیدی از تعامل کشورهای همسایه را فراهم کند.

فعالیت بیش از ۱۳ هزار رسانه در ایران

عضو گروه کارشناسی جمهوری اسلامی در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای سازمان همکاری های اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در ایران اسلامی قریب ۱۳ هزار رسانه داریم و روزنامه نگاران فراوانی مشغول کارند. روزنامه نگاران، مشاوران و در عین حال منتقدان دلسوز اصحاب سیاست هستند.

اعزام هیات رسانه ای به کشورهای همسایه از برنامه های ماست و ازبکستان قطعا یکی از مقصدهای سفر روزنامه نگاران ایرانی خواهد بود.

آمادگی ازبکستان برای میزبانی از هفته فرهنگی و اعزام خبرنگاران ایرانی به ازبکستان

مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری ازبکستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت فرهنگ ایرانی و رواج زبان فارسی در سال‌های دور در این کشور، رسانه را ابزاری مهم برای گسترش روابط برشمرد و گفت: خوشحالم به نقش رسانه اشاره کردید. با این ابزار می توانیم به تحکیم روابط دو کشور کمک کنیم. ارتباطات ما باید مستقیم باشد تا میراث دو کشور تقویت شود.

آسادجان خراجاو ادامه داد: برگزاری هفته فرهنگی و اعزام گروه های رسانه ای از اهمیت بالایی برخوردار است و در همین راستا پیش نویس تفاهمنامه را ارسال خواهیم کرد و آماده اعزام گروه های رسانه ای ازبکستانی و میزبانی از روزنامه نگاران ایرانی هستیم.

سازمان همکاری اسلامی (OIC)

به گزارش کا 118، سازمان همکاری اسلامی (OIC)، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که با عضویت ۵۷ کشور به گسترش بیش از چهار قاره است. سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است و اجلاسیه وزرای اطلاع‌رسانی این سازمان تاکنون یازده دوره آن برگزار شده است و دوازدهمین دوره آن در استانبول ترکیه برگزار شد.

دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی ۲۹ و ۳۰ مهرماه در استانبول با حضور دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات ایرانی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه با برخی همتایان خود و دیگر مقامات و شخصیت های خارجی دیدار و گفتگو کرد.

دیدار با وزیر اطلاع رسانی جمهوری پاکستان، دیدار با فخرالدین آلتین، سخنگوی ریاست جمهوری و رییس اجلاس، رییس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی، دیدار و تبادل نظر با طاها ایهان رییس مجمع جوانان سازمان همکاری های اسلامی، فخرالدین آلتین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و رییس اجلاس و سایر مسئولان فرهنگی ترکیه و بازدید از چندین مرکز فرهنگی این کشور از جمله موزه توپکاپی، مسجد کبیر ایاصوفیا، مسجد سلطان احمد و در شهر استانبول از جمله برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به ترکیه بود که تمامی اخبار و تصاویر همزمان بر روی خروجی گروه فرهنگی و هنری خبرگزاری جمهوری اسلامی(کا 118) قرار گرفته است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا